Så här såg Spielbergs kontroversiella spel ut

Nedlagda LMNO i detalj

SPELA

Detaljerna har klarnat kring Steven Spielbergs nedlagda spel. Läs om likheterna med ”Mirrors edge”, varför det bara skulle varit två till tre timmar långt och om det verkligen kunde fått oss att gråta.

För några veckor sedan fick omvärlden beskedet att Electronic Arts dragit ur proppen på Steven Spielbergs omtalade spel, ”LMNO”, eller ”The escape artist” som det hette i en senare inkarnation. I en granskande artikel på spelsajten 1 Up avslöjas nu detaljerna kring spelet.

Inte helt förvånande så var det i slutändan de många kreativa idéerna som sänkte projektet.

Ursprungligen tänkte sig EA ”LMNO” som ett parkour-spel. De båda huvudrollsinnehavarna Lincoln och Eve var på flykt från regeringen och skulle ta sig ur kniviga situationer genom att hoppa över objekt och knuffa till folk och fiender som stod i vägen.

Ville revolutionera

Eve hade ett säreget utseende, nästan som en utomjordings, och Lincoln skulle mycket riktigt räddat henne från Area 51 i spelets början. Men i själva verket skulle det visa sig att hon kom från framtiden. Eve var den nya människan.

Samarbetet Lincoln och Eve emellan hade dessutom potentialen att revolutionera äventyrsspelen.

– Hela grejen med ”LMNO” var att i princip ta all den AI som finns i ett normalt ”Sims”-spel, injicera den i en enda karaktär som kunde lära sig och minnas och förändra sättet du spelade spelet medan du spelade det och inte vara helt skriptat, säger en anonym källa som jobbat på spelet.

Världens kortaste spel?

Det kanske allra mest riskfyllda beslutet utvecklarna tog var att planera för ett spel som i teorin skulle gå att varva på två–tre timmar.

– Vi ville att det verkligen skulle vara ett spel man spelade om, säger en annan anonym källa. Vi ville visa spelarna under den första genomspelningen, tipsa dem om att det faktiskt fanns en massa olika saker som de hade kunnat göra och uppmuntra dem att spela om det flera gånger.

Spielberg själv kom och gick under spelets uppbyggnadsfas, tittade på vad som hänt och kom med, vad många i teamet själva tycktes tro, ovärderlig hjälp.

– Han var jättebra på att precisera vissa saker, minns en tredje utvecklare. Om en karaktär såg lite konstig ut så sa han: ”Nej, du måste bara flytta hennes leende typ två tänder in och låta hennes ögonglober göra så här.” Och då var det liksom: ”Wow, han har rätt. Det är skumt.”

Megan Fox mot MacGyver

Till slut blev de vågade besluten för mycket för EA:s ledning. I oktober 2008, tre år efter att spelet utannonserats, sparkades de flesta anställda på projektet och man började om på ett nytt koncept. Den här gången kunde det sammanfattas med en snärtig one-liner:

”Uncharted” i ett Spielberg-universum.

”The escape artist”, som det döptes om till, behöll de båda huvudkaraktärerna men förvandlade Eve till ”Megan Fox som utomjording” medan Lincoln ärvde MacGyvers mantel.

Det nya spelet krackelerade redan från början. Och faktum är att Spielbergs spel lades ner redan förra året, för gott. EA glömde bara bort att berätta det för alla andra tills alldeles nyligen.

”LMNO”, eller ”The escape artist”, passade helt enkelt inte in i Electronic Arts nya online-anpassade designfilosofi.

Men kanske var det någon på företaget som ville fortsätta tro på konstnärlig utveckling ett litet tag till. Kanske var det någon som ville fortsätta att tro på spännande och innovativa spel. Kanske var det någon som ville fortsätta att tro på myten att Electronic Arts en gång i tiden grundades på frågan om ett tv-spel någonsin kan få oss att gråta.

En sak är säker. Det är inte Electronic Arts som kommer att besvara den frågan.

FAKTA

Se klippet här!

Så såg Spielbergs nedlagda spel ut Enda överlevande klippet från ”LMNO”.

Jonas Högberg