Så vill spelföretagen få dig att betala mer

”Kan leda till att folk lägger
900 kronor på ett enda spel”

SPELA

Att spel är dyra är en dyster verklighet vi levt med sedan hemkonsolerna uppfanns.

Men det kan komma att ändra sig. Spelutgivaren THQ tror nu att det finns mycket pengar att tjäna på att sänka priserna – och sedan få spelarna att betala mer i längden.

500 kronor för ett spel? 600 kronor? Glöm det. I alla fall om du tänker köpa ett THQ-spel i framtiden.

Spelföretagets chef Brian Farrell tror att det kan löna sig att sälja spelen billigare framöver.

– Vi funderar på att vända på steken, sade Farrell på en affärskonferens nyligen enligt Gamasutra. Vi tänker inte ”hur högt kan vi prissätta?” längre utan ”hur många användare kan vi nå?”

Sänkt pris – mer DLC

Farrell berättade sedan att stenen redan är i rullning. Nästa del i motocross-serien ”MX vs ATV” kommer redan vid lanseringen att säljas för 40 dollar istället för sedvanliga 60.

– När vi lanserade den senaste delen av ”MX vs ATV” och sålde den för 60 dollar så fick vi inte så mycket för det. När vi sedan sänkte priset till 40 dollar så exploderade nästan försäljningen. Så nu säljer vi spelet billigt från början.

Farrell menar att försäljningen av nedladdningsbart innehåll kommer tjäna in de förlorade pengarna. Kombinationen billiga spel och tillägg som ”expanderar upplevelsen” är framtidens linje. THQ-chefen är inte heller blyg av sig i sina spådomar. Slår den här affärsidén väl ut tror han att spelaren till slut villigt kan ha betalat hela 130 dollar – motsvarande drygt 900 kronor – för hela spelupplevelsen.

Riskfylld utveckling

Frågan är bara vart det här leder i längden. Ett tydligt orosmoment är att vi i utbyte mot lägre priser kommer få nöja oss med ofärdiga spel som utvecklarna bemödar sig med att färdigställa först månader senare – mot en ny avgift från spelaren. Mest troligt är att vi kommer få se allt fler spel med redan färdiga nedladdningsbara expansioner, inkluderade på själva spelskivan, som blir tillgängliga först när spelaren öppnat plånboken igen. Sistnämnda alternativ har blivit ett allt vanligare tillvägagångssätt – se bara på ”Bioshock 2” och DLC-paketet ”Sinclair Solutions”.

I en perfekt värld är Brian Farrells förslag ett lysande föredöme som andra utvecklare borde ta efter.

Men vem har sagt att vi lever i en perfekt värld?

Jonas Högberg