Bedårande branschsimulator

Bygg ditt eget spelimperium i briljanta Game dev story

SPELA

SIMULATOR Det kommer spel då och då som blir så sorgligt förbisedda att de får mig att hata speljournalistiken och alla som bedriver den. ”Game dev story” får mig dock att hata speljournalister av helt andra anledningar.

Picture this. Mitt lilla bräckliga spelföretag har just plöjt ner nästan 30 miljoner dollar i ett revolutionerande koncept som skakar genrefundamenten i den här mossiga branschen sönder och samman. Jag tvingas sparka två av mina bästa grafiker för att få ihop tillräckligt med pengar för att överhuvudtaget färdigställa spelet. Jag har inte råd att närvara vid den årliga spelmässan eftersom mina sista tvåhundratusen skulle räcka till löner och kontorshyra, och tappar genast hälften av min fanbase. Ytterligare en tredjedel av dem går förlorade eftersom det vid det här laget är över två år sen jag släppte något nytt. Och när mitt mästerverk äntligen släpps, efter ett och ett halvt års slit och litervis med tårar, så blir det genast söndersågat av de lata, oförskämda recensenterna. Förmodligen gav de det inte ens en ärlig chans. Deras små kritiska enradsrecensioner träffar som pistolskott i hjärtat. Spelet blir ett betygsmässigt fiasko och får en dålig försäljningsstart, men jag har inte längre råd att köpa annonser så jag hoppas att något spelmagasin ska skriva en positiv artikel om det så att trenden vänder. Så blir det inte.

Varning: förstör din vardag

Knappt tre månader efter lanseringen berättar istället Intendro att de lägger ner konsolen som jag just köpt en svindyr utvecklarlicens till. Det innebär att försäljningen stannar upp totalt. På knappt 67 000 sålda exemplar. Företaget är vid det här laget konkursmässigt och de få fans jag har kvar försvinner eftersom de tydligen inte tycker om spel som kombinerar massiva online-RPG:n med wrestling. De följande tre åren tvingas jag utveckla mjukvarukomponenter och flashfilmer för externa IT-företag för att överhuvudtaget överleva.

”Game dev story” kommer att förstöra din vardag totalt. Det är kanske det bästa spel som över huvud taget har släppts på App Store än så länge. Bakom det tilldragande retroutseendet döljer sig dock ett monster som kommer sluka all din vakna tid. Om du någonsin varit besatt av att bygga järnvägar och karuseller i ”Tycoon”-serien har du ett hum om vad som väntar.

Premissen i ”Game dev story” är lika enkel som den är briljant: det är ett spel som handlar om att utveckla spel. Du börjar med att grunda ett företag och anställer sedan efterhand folk som kan programmera, hantera grafik, skapa soundtrack och skriva story. Precis som i ett rollspel kan du träna upp dina anställdas färdigheter, och ju mer pengar och erfarenhetspoäng du lägger på dem desto bättre blir också spelen de utvecklar. Ju bättre spelen är, desto större chans har de att få bra betyg och attrahera en publik. Pengarna du tjänar kommer i sin tur att gå till löner till dina anställda, till dyra utvecklingskit för de nya populära konsolerna och till att utveckla nya spel. Efter ett tag kommer du behöva köpa ett större kontor för att få plats med fler anställda. Och så vidare.

En tanke bakom varenda detalj

Presentationen är bedårande. Allting, från det färgglada och pixliga åttabitarsutseendet till det trallvänliga midi-soundtracket, känns genomtänkt. Spelet gör dessutom en gullig poäng av att parodiera konsolhistorien. När ”Intendro” lanserar en bärbar konsol kallad för ”Game Kid”kan du räkna ut på förhand att den kommer att sälja väldigt bra och är värd att skaffa en licens till. När de något år senare släpper ”Virtual Kid” vars stora dragkrok är vad din sekreterare kallar för ”headache-inducing 3D goggles” kan du däremot vara ganska säker på att den kommer gå ett öde liknande Virtual Boys till mötes.

”Game Dev Story” är dessutom en förvånansvärt uppriktig skildring av den vinstbesatta spelbranschen överlag. Precis som i verkligheten kan ett par hastiga beslut under utvecklingen av ett nytt spel vara skillnaden mellan försäljningssuccé och konkurs.

Det är en inblick i den hårda vardag som många spelutvecklare finner sig i, där saker som kreativitet och innovation ofta vägs mot jobbtryggheten och företagets fortsatta välmående. Det finns få sätt att värja sig mot marknadskrafterna. I samma ögonblick som ditt första spel brutalfloppar kommer du känna en stor sympati med alla de utvecklare som följt sina hjärtan och visioner och fått betala dyrt för det i slutändan.

”Game Dev Story” är ett litet spel som är fullt av stora saker att älska. Du kommer att ha både en mer ödmjuk attityd till spelutvecklaryrket och vara en väldigt underhållande spelupplevelse rikare när du är klar med det.

FAKTA

➕➕➕➕ Game dev story

Ingen åldersgräns

Format: Iphone (40 kr)

Carl-Johan Johansson