Startsidan / Nöjesbladet / Spela

”Minecraft kan bli fyra gånger större”

Utvecklaren Markus Perssons svar till fansen

Den nyblivne miljonären Markus Persson har chattat med Aftonbladets läsare och svarat på frågor om sin framgång, om sitt ”Minecraft” och om framtiden.

Succéspelet ”Minecrafts” skapare, Markus Persson, lättade verkligen på hjärtat när han i tisdags chattade med Aftonbladets läsare.

Vi fick bland annat veta att Persson är med i Mensa (men att han inte mätt sin intelligens exakt), att hans nystartade företag håller på att utveckla ett nytt spel och att Persson ser ljust på den svenska spelbranschens framtid.

Men mest handlade det så klart om ”Minecraft”. Spelet har nu sålt nästan 700 000 exemplar och varje dag startas ungefär en halv miljon spelomgångar. Enligt Persson kan mängden innehåll i ”Minecraft” komma att bli fyra gånger så stor som den är för tillfället.

Inte färdigt än

Många undrade när spelet egentligen kommer släppas (just nu befinner det sig bara i alfa-stadiet).

– Utvecklingen går väldigt fort nu när vi har kontor, sa Persson. Beta kommer snart, förhoppningsvis i år. Sen får vi se hur lång tid det tar att polera upp spelet till något man kan kalla för ”release”. Efter det kommer det ännu mer.

Signaturen Bulbin undrade om Persson hade något bra svar på varför så många har köpt spelet, trots att det inte på långa vägar är klart.

– Bra fråga. Jag vet inte! Kanske är det för att ens kompisar spelar det, då blir det lättare att våga köpa. Eller så är det många som köper på vad dom tror att spelet kan bli. Eller så är det ”hotet” om att priset kommer att gå upp. :)

Ingen konsolversion

Persson erkände även att det kommer bli någon form av story i det färdiga spelet men poängterade också att den inte kommer få ta för stor plats.

– Det är viktigt att den inte tar över, för det öppna i Minecraft är en stor del av charmen. Men jag tror att någon form av konflikt behövs för att motivera spelaren, speciellt tidigt i spelet.

Persson avslöjade att han vill göra en Ipad-version av spelet men ställde sig samtidigt skeptisk till förslaget att fixa en konsolvariant.

Favoritspelen radade han upp ett efter ett.

– Mina favoriter är äldre spel som ”Dungeon keeper”, ”Ultima 6”, ”Doom” och ”Darklands”. För närvarande spelar jag ”New vegas”, ”Super meat boy”, och jag undviker att spela ”Dragon age: Origins” för att jag inte har tid med det.

Jonas Högberg

Speltoppen

1 (NY) Destiny Playstation 4

 

2 (4) The Sims 4 pc

 

3 (NY) Hyrule warriors Wii U

 

4 (2) NHL 15 Playstation 4

 

5 (3) Destiny Xbox One

 

6 (5) NHL 15 Playstation 3

 

7 (6) NHL 15 Xbox 360

 

8 (10) Minecraft Playstation 3

 

9 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 3

 

10 (7) NHL 15 Xbox One

 

11 (9) Destiny Playstation 3

 

12 (NY) Disney infinity 2.0 Xbox 360

 

13 (8) Destiny Xbox 360

 

14 (13) Minecraft Xbox 360

 

15 (12) The last of us: Remastered Playstation 4

 

16 (16) Diablo III: Reaper of souls pc

 

17 (NY) Disney infinity 2.0 Wii U

 

18 (NY) Theathrythm final fantasy: Curtain call Nintendo 3DS

 

19 (18) Diablo III: Reaper of souls Playstation 4

 

20 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 4


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.