Rena buskisen

Flingsmash gör nya Wii-kontrollen till åtlöje

SPELA

PLATTFORM Att få ett spel på köpet är påfallande ofta som att få en skruttig plastleksak i flingpaketet.

Minns bara ”Wii play” som medföljde den ursprungliga Wiimoten. Ingen hade riktigt hjärta att klaga på de värdelösa minispelen – man fick ju trots allt spelet på köpet. Som en biprodukt.

Uppseendeväckande uselt

Slaggprodukt, snarare. Det gäller även ”Flingsmash”, spelet som ackompanjerar den nya Wiimoten, den som läser av dina rörelser än mer exakt. Precis som ”Wii play” skulle åskådliggöra de möjligheter Wiimoten förde med sig så ska ”Flingsmash” agera ombudsman för den nya tekniken.

En uppgift spelet sköter uppseendeväckande uselt.

”Flingsmash” beskrivs bäst som en blandning av tennis och flipper. Genom att slå på en vidrig Pac-manliknande boll tar man sig sakta igenom en sidoscrollande bana med hinder, poängblock och power ups. Utmaningen är lika med noll, underhållningsvärdet i samma klass som en krogshow med Claes Malmberg. Det enda som räddar en, åtminstone i ”Flingsmashs” fall, är lyteskomiken i det hela.

Faller på eget grepp

För hur man än gör så går det nämligen inte att slå bollen i den riktning man vill. Den flyger visserligen iväg, men det är tvärt omöjligt att styra skottet så exakt som ett spel med Wii Motion Plus borde klara av. Och därmed faller hela den grund spelet är uppbyggd på.

Något som är genomgående för många av de spel som nyttjar Wii Motion Plus. Jag tvivlar inte på att kontrollen verkligen är mer precis, men varför finns det inga spel – förutom ”Wii sports resort” – som visar det? Ointresset från spelvärlden är monumentalt.

Inte förvånande när det enda kontrollmetoden i nuläget förknippas med är simpel bananskalsbuskis.

FAKTA

➕ Flingsmash

Från 3 år

Format: Wii (649 kr, inkl Wii Remote Plus)

Jonas Högberg