”Facebooks svarta får”

Spela!:s Jimmy Håkansson: Så blåser Farmville-studion miljoner spelare på pengar

SPELA

Mark Pincus ligger bakom ”Farmville”– världens mest populära Facebook-spel.

Och han använder det för att blåsa dig på pengar.

Den här månaden loggar 54 miljoner in på Facebook-spelet ”Farmville” för att plöja virtuell åker, fylla jorden med grödor och sina vänners nyhetsfeed med grundlig information – eller spam – om dagens skörd. Du kanske är en av dem, lyckligt ovetande om vad som döljer sig bakom den pastellmurriga fasaden. ”Farmvilles” mastodontsiffror får ”World of Warcrafts” 12 miljoner prenumeranter att framstå som futtiga. Men till skillnad från ”World of Warcraft”-utvecklarna Blizzard – som helst vill vara din polare – har ”Farmville”-utvecklaren Mark Pincus en annan agenda: Han vill blåsa dig på pengar.

Drar sig inte för fula trick

Det var under ett tal förra våren som Zyngas vd Mark Pincus tog bladet från munnen – för att i stället placera foten däri – och erkände:

– Jag utnyttjade varenda fult trick i boken för att få in snabba pengar.

Eftersom ”Farmville” är ett gratisspel var Zynga tvungna att hitta ett alternativt sätt att tjäna pengar. De skapade en virtuell spelvaluta med vilken du kan köpa till dig fördelar i spelet. Du kan förstås tjäna valutan i spelet, men betydligt snabbare går det om du köper den för riktiga pengar eller klickar på ett av de många annonserbjudanden som lockar med ”Farmville”-kredit. På ytan ser det harmlöst ut: Gör ett iq-test och få en spelslant för besväret. Fyll i svaren och ange ditt mobilnummer så får du ett sms med resultatet. När mobilräkningen anländer visar det sig att du har skrivit upp dig på en prenumerationstjänst du aldrig hört talats om. ”Farmville” erbjuder en buffé av bluff-erbjudanden som utan förvarning ansluter dig till betaltjänster som du inte har något intresse av.

”Lurar spelarna medvetet”

När teknikjournalisten Michael Arlington blev varse om lurendrejeriet avslöjade han Mark Pincus som en simpel bedragare.

– Zynga har medvetet lurat sina spelare från start, menar Michael Arlington.

Han kallar det Scamville. Ett ekosystem finansierat av stulna pengar där tvivelaktiga annonsörer som tjänar pengar på bedrägerier öser stora summor på annonsering i ”Farmville” som i sin tur spenderar dem på egna Facebook-annonser för att synas ännu mer.

Och så länge Zynga är en av de största annonsörerna på det sociala nätverket frågar inte Facebook vart pengarna kommer ifrån. Michael Arlingtons scoop om hur spelimperiet lurar sina spelare på pengar är bara toppen på isberget.

– Michael skrapar bara på ytan. Dessa bedrägerier är extremt omfattande. Vissa av dem lurar användare på mer än en miljon dollar om dagen, säger Markus Frind, grundare av dejtingsajten Plenty of fish.

”En av de ondaste platserna jag stött på”

I en intervju med SF Weekly berättar en före detta Zynga-anställd, som valt att vara anonym då Zynga inte drar sig för att stämma sina anställda (sju hittills), om sin upplevelse av företaget.

– Jag vill påstå att Zynga är en av de mest ondskefulla platserna jag någonsin stött på, både ur ett kulturellt och affärsmässigt perspektiv.

Med spel som ”Farmville” har Mark Pincus lyckats nå fram till spelare som annars inte skulle peta på en handkontroll med en pinne. Och i samma andetag kullkastat hela spelvärlden. På rekordtid har Zynga skaffat ett marknadsvärde på uppemot 40 miljarder kronor och blivit ett av industrins absolut största namn. Bara i år har Pincus företag tjänat över 3,6 miljarder kronor.

Men även om 54 miljoner månatliga ”Farmville”-spelare är en ansenlig siffra så är det ett stort tapp från rekordnoteringen i våras på motsvarande 85 miljoner. Sedan dess har miljontals spelare tröttnat på att bli lurade och övergett sina virtuella bondgårdar.

Men Zynga är inte så bekymrade. Nyligen utannonserade de ett samarbete med Google-konkurrenten Yahoo och uppföljaren ”Cityville” har precis lanserats.

Mark Pincus karriär har bara börjat.

FAKTA

Stjäl spelkoncept från konkurrenterna

Inte nog med att Zynga blåser sina spelare på pengar, de stjäl sina spelkoncept från andra spelutvecklare. Monsterhiten ”Farmville” är ett skamlöst plagiat av rivalens ”Farm town” och Zyngas ”Mafia wars” är oroväckande likt ”Mob wars”, för att inte tala om ”Cafe world” som är en karbonkopia av ”Restaurant city”. Konkurrenterna skriker varumärkesintrång och hotar med stämningsansökningar, men så länge Zynga behåller sin marknadsledande position är de onåbara och kan fortsätta köpa sig ut ur onåd.

Sedan starten 2007 har Mark Pincus inte bara byggt ett imperium genom att stjäla pengar från användare och idéer från andra utvecklare utan också odlat ett förakt för innovation. En före detta anställd minns ett möte där Pincus läxade upp sina medarbetare som ville göra smartare och bättre spel. ”Jag vill inte ha någon jävla innovation! Du är inte smartare än våra konkurrenter! Kopiera bara vad de gör tills vi får deras siffror”, ska han ha sagt.

Jimmy Håkansson