Tvingades jobba 12 timmar – om dagen

Rockstar-utvecklare: Ingen fick övertid. Svenske chefen om "Red dead redemption"-studion: de skriker på sina anställda

SPELA

Det är ingen lek att jobba på Rockstar. En före detta anställd tar nu bladet från munnen och anklagar studion för vidriga arbetsförhållanden.

– De skriker väldigt mycket på sina anställda, de skäller ut folk en del, säger Christofer Sundberg, chef på svenska Avalanche.

Tidigare i år släppte Rockstar San Diego vilda västern-spelet ”Red dead redemption”. Det har sålt i miljontals exemplar och även blivit en stor kritikersuccé.

Nu berättar personen som kallar sig "Zero Dean" om arbetsmiljön under arbetet med spelet. Han är en före detta anställd på Rockstar och skrev tidigare i veckan ett långt, detaljerat blogginlägg om sin tid på företaget. Det är inte en speciellt vacker bild han målar upp.

– Det var egentligen inte förrän efter mitt första år på företaget som folk (cheferna) började balla ur. De var arga över hur lång tid projektet (”Red dead redemption”) hade tagit och hur mycket pengar de förlorade, skrev Dean på sin blogg.

– Det var då bedrägerierna och manipulationen från ledningen började – långsamt till en början – men med tiden blev det helt vansinnigt (som jag ser det).

– Om någon hade filmat det som pågått på kontoret skulle det blivit en fantastisk komedi, det är jag säker på. Tyvärr var det vår vardag och ett rent helvete för många av oss.

Ingen övertidslön

Kontorstiden ökade från åtta till tolv timmar, folk förväntades jobba sex dagar i veckan. Och ingen blev kompenserad för övertiden, enligt Dean.

– På mötena blev vi tilltalade som inkompetenta 10-åringar.

När Dean, efter att ha fått ansvaret för att skapa Mexikos omgivningar i spelet och fått ett litet team till sin hjälp, skickade ett uppmuntrande mail till sina underordnade blev han kort därpå kallad till ett möte med ledningen.

Någon hade skvallrat.

– Hur i helvete vågade jag säga att (det uppenbart orealistiska) schemat var orealistiskt till tre personer i ett email, minns Dean att han blivit tillsagd.

– Det kändes som att jag blev uppläxad av en furir, som att jag hade transporterats till militären i det ögonblicket. De svor och skrek åt mig i 10 till 15 minuter.

Zero Dean blev nästan sparkad där och då men fick behålla jobbet. Alla befogenheter försvann dock med omedelbar verkan.

Så där fortsatte det, tills den dagen då Deans chef tog åt sig äran för det Dean hade gjort. Då slutade han självmant.

– Jag skulle vilja tacka Rockstar, skrev Dean avslutningsvis. Ni har lärt mig exakt hur jag inte vill styra ett företag eller behandla mina anställda (eller medmänniskor) någonsin.

Eurogamer, spelsajten som publicerat utdrag ur Deans numera raderade blogg, har sökt men ännu inte fått något svar från Rockstar själva.

”Speciell stil på Rockstar”

Aftonbladet ringde upp Christofer Sundberg, VD på svenska spelutvecklaren Avalanche, för en kommentar:

– Det är en speciell stil på Rockstar, säger Sundberg. Det är lite av en imagegrej, att det ska vara lite tuffare där. Hela företaget, alla anställda, ska vara en enda stor rockstjärna. Jag har hört att de är ganska speciella, de skriker väldigt mycket på sina anställda, de skäller ut folk en del. Jag blev varnad om det när jag skulle besöka dem själv – att jag skulle få höra en hel del skrikande.

Finns det något man som spelutvecklare kan göra för att undvika sådana här pressade scheman?

– Crunch (när spelet närmar sig sitt släppdatum och hela företaget jobbar övertid för att hinna klart tills dess) kan ju nästan aldrig undvikas, påpekar Sundberg. Under vissa perioder är det ju tuffare och då måste man stanna kvar på jobbet. Det är nästan en del av arbetet. Men på Avalanche har vi en policy som lyder: all övertid är ett misslyckande. Och vi betalar ju självklart för all övertid.

– I början, för tio år sedan, var det ju lite av en romantiserad bild av crunch. Vissa företag hade sängar på kontoren så folk kunde sova över där. Här på Avalanche sitter ju ganska många kvar efter arbetstid, bara för att det är kul, utan att vi har bett dem om det.

– Sedan är vi ju också ganska noggranna med alla villkor som gäller för övertid och vi ser ju gärna att folk är lediga också och kommer tillbaka till jobbet utvilade.

Jonas Högberg