Hejdlös homofobi

Johan Martinsson: Spelutvecklarna måste våga bli mer bögiga

Ansikten ur Electronic Arts ”It gets better”-kampanj.
Ansikten ur Electronic Arts ”It gets better”-kampanj.Foto: ea/youtube.com
SPELA

Spelutvecklarna måste genast bli mer bögiga.

Om inte annat för att rädda liv.

Det är höst i Indiana, och Billy Lucas står bland sina hästar. Han har stått där i timmar, men nu hänger han upp ett betsel i en takbjälke, binder en snara, spänner den runt sin hals och lyder slutligen den uppmaning som han, i flera år, fått från sina klasskamrater – ”gå och häng dig, bögjävel!”

Nyheten om Billys död når fram till journalisten Dan Savage, och han tänker vad han brukar tänka då ungdomar tagit sitt liv efter att ha blivit mobbade på grund av sin läggning:

”Om de bara visste hur mycket bättre allting kommer att bli.”

Och sedan bestämde han sig för att få hela världen att berätta just det.

Idag har hans ”It gets better”-kampanj resulterat i tusentals youtubefilmer, där just de där tre viktiga orden – det blir bättre – spelar huvudrollen.

Ett extra vackert klipp visar ett pärlband av människor som alla berättar om mobbningen de utsattes för, om hur de tog sig igenom det, om hur bra de har det idag. Men det vackraste är inte vad de säger, utan var de är när de säger det: på jobbet. Där de varje dag arbetar med att skapa spel för Electronic Arts – en av giganterna i världens mest heteronormativa nöjesindustri.

Hur viktigt är det att EA, som första spelföretag, stöder den här kampanjen?

Tja, vi kan ju gå ut på Xbox Live, där Microsoft ignorerar eviga ”faggott!”-skrik men bannar folk för att deras riktiga efternamn (Gaywood) är ”stötande”.

Vi kan ju ta en titt på ”Modern warfare”-utvecklarna Infinity Ward som flirtade med sin brölande publik genom att hitta på den fiktiva organisationen Fight Against Grenade Spam (F.A.G.S).

Vi kan ju lyssna på alla spelutvecklare som aldrig tar ställning, som ger sitt tysta medgivande till den hejdlösa homofobi som dominerar spelvärldens offentliga rum.

Just det. viktigt.

Med sin video säger EA tre viktiga ord. Men de säger samtidigt sju andra, ännu viktigare, som alla världens HBT-spelare fått vänta alldeles för länge på att höra från utvecklarna:

Vi står på er sida. Inte deras.

FAKTA

Favvo

Chulip (PS2):

För att det är mycket roligare att pussa zombies än att skjuta dem i huvudet.

Settlers of catan (Xbox 360)

Jag spelar givetvis den analoga varianten (i kopiösa mängder, bör tilläggas), men Xbox Live-versionen är fin den med.

Rainbow six 3 (Xbox)

Ful och tradig Xbox-shooter, men min pappa blir glad när jag försöker hjälpa honom att klara det.

Johan Martinsson