– Din mamma är den nya hardcoregamern

Farmville-utvecklaren lägger korten på bordet

SPELA

”Farmville”-utvecklaren Zynga ser stora förändringar i spelbranschen.

Den nya maktfaktorn?

Medelålders kvinnor.

På en mediemässa i Austin, Texas förra veckan pratade Zyngas reklamchef Manny Anekal om hur pass stort socialt spelande har blivit. Anekal passade givetvis på att skryta en hel del om hur just Zynga har påverkat spelklimatet, bland annat påpekade han att en av fem amerikaner spelar deras spel, enligt Webpronews. Nya spelet ”Cityville” har i nuläget lockat till sig nära hundra miljoner användare.

Förra året ska den genomsnittlige spelaren ha spelat 68 minuter om dagen. Anekal menar att det här är en ”enorm summa”, även om man skulle dela den på hälften, till och med om man jämför med TV.

– Fler kvinnor spelar ”Farmville” än de som ser på såpoperor, sa han.

Uppenbarligen ska den fyrtioåriga mamman vara den som spenderar mest tid med Facebook-spelen, och också vara dem som spenderar mest pengar.

– Hon är den nya hardcorespelaren, sa Anekal.

Jonas Högberg