Kärleksfull hyllning till shogunatets era

Creative Assembly har tack
och lov sin fantasi i behåll

1 av 3
SPELA

STRATEGI Den gångna veckans fruktansvärda händelser i Japan gör det till en närmast surrealistisk upplevelse att skriva om ett spel som handlar om landet. Även om det är krig och maktkamp snarare än flodvågor och strålning som plågar Japan under slutet av 1500-talet.

Det är tur att utvecklarna Creative Assembly har fantasin i behåll. Deras version av Japan under shogunatets era är en så färgstark och fri tolkning att verkligheten snart bleknar bort. Det är det här de gör bäst, krigshistorikerna från England. Ju närmre vår egen tid, ju mer komplicerade och välbekanta skeenden, desto svårare får de att lyckas.

Udda truppslag

1500-talets Japan, däremot, är perfekt. Körsbärsblommor dalar långsamt mot marken där arméer av samurajer marscherar mot belägringar av smäckra slott. Ninjorna, Japans hemliga agenter, tillåts i spelet ta stor plats, medan vandrande munkars retorik demoraliserar hela arméer och udda truppslag från historiens mest dammiga källor avgör belägringar.

Jag var till en början skeptisk till en ny version av ”Shogun”. Trots ”Napoleons” förtjänster har ”Total War”-serien för varje spel känts alltmer färdigt och ännu ett varv genom historien inte alltför lockande. Det var i det feodala Japan spelserien började för drygt tio år sedan. Och nu återvänder Creative Assembly alltså till platsen och tiden för sitt första spel.

Tillbaka till rötterna

Men Japan har aldrig varit vackrare, mer förföriskt lockande. Den kärleksfulla tolkningen är ett av tre skäl till att ”Shogun 2” blir en nytändning för serien snarare än ännu ett spel i en lång rad utan större förändringar. De två andra är den förbättrade AI:n och det nya klansystemet för multiplayerstrider.

En fördel med Japan är att det under tidsperioden ifråga är lagom stort, naturligt uppdelat i provinser och styrt av klaner. Det ger ett ett bra, överskådligt kampanjläge, där vägen mot att utnämna sitt klanöverhuvud till shogun är smidigare än någonsin. Men även spelets största och viktigaste nyhet är fast förankrad i klansystemet.

Inspireras av Blizzard

För första gången går ”Total war”-serien bortom invanda hjulspår med kampanjkartor och enskilda slag, och träder på allvar in i multiplayerland. Spelare kan gå ihop i klaner för att göra gemensam sak och sträva mot titeln som shogun. Ju fler strider som vinns, desto större blir de erövrade områdena och desto fler blir fördelarna i form av nya truppslag och bonusar.

Ett smart matchningssystem i stil med rankingen på Battle.net ser till att man möter någorlunda jämbördiga motståndare. Jag ser framför mig hur dödsmatcher i ”Battlefield 3” och precisionsruscher i ”Starcraft 2” kommer att dela utrymme på nätet med belägringar och fältslag på japansk jord. Kanske kommer taktiska reträtter och micromanagement av koreanska granatkastare få sina egna expertkommentatorer på nätet? ”Shogun 2” förtjänar det.

Sjöslagen nedtonade

De som träder in för att försvara sin klans ära har att se fram emot spelbranschens bästa realtidsstrider, i ”Shogun 2” ytterligare slipade mot perfektion. Vilken typ av krigföring man helst ägnar sig åt är förstås en smaksak. De senaste spelens fokus på sjöslag har naturligt nog tagit ett steg tillbaka, men inget ont som inte för något gott med sig. Vad skeppen har förlorat i prakt och betydelse för imperiets framväxt har de tagit igen i manöverbarhet eftersom de förlitar sig på åror snarare än den nyckfulla vinden. De tunga, närmast lådformade krigsskepp som kallas bune och utgör huvuddelen av den japanska krigsskeppsflottan under eran är sitt utseende till trots hyfsat smidiga fartyg, bestyckade med långa rader bågskyttar med eldpilar eller ashigaru beväpnade med primitiva musköter.

Samma spel igen

Själv känner jag mig mer hemma när jag nu kan lämna uniformerna från ”Napoleon” bakom mig och åter omfamna de klassiska truppslagen infanteri, kavalleri och bågskyttar. I ”Shogun 2” får disciplinerade samurajer tvångsrekryterade ashigaru att skämmas medan eldsflammorna från västimporterade musköter blänker i uråldriga krigsmasker av lackerat stål.

För varje spel har ansiktsuttrycken hos soldaterna blivit alltmer uttrycksfulla och solblänken i rustningarna allt vackrare. Den artificiella intelligensen har däremot inte lyckats blänka ikapp. I ”Shogun 2” är den dock djävulsk, och använder sig av terräng och taktiska knep som de skickligaste spelarna. Inte en minut för tidigt – AI:n ger spelet välbehövlig tyngd.

Den pliktskyldiga kommentaren om att Creative Assembly egentligen har gjort samma spel ytterligare en gång kommer man inte undan. Men deras återupptäckande av Japans kanske mest fascinerande era innehåller tillräckligt mycket nytänkande för att hela serien ska kännas fräsch igen. Den här gången lämnar jag inte Japan förrän omvärlden titulerar mig ”shogun”.

FAKTA

➕➕➕➕ Total war: Shogun 2

Från 16 år

Format: PC (299 kr)

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Magnus Eriksson