Spelåret 2010 var Markus Perssons – ingen annans

Excentrikern från Edsbyn
tog spelvärlden med storm

SPELA

Årets person?

Det avgör ni läsare.

Årets Persson?

Markus Persson, naturligtvis.

PETER OTTSJÖ
PETER OTTSJÖ

Syokonsulenten hade inte gjort sin hemläxa.

När skoleleven Markus Persson sa att han ville bli speldesigner tittade hon på honom och sa:

– Det lär inte hända.

Sen gjorde han ”Minecraft” – helt på egen hand.

Syokonsulentens felbedömning är lika grandios som Markus Perssons karriär.

”Bästa spelet – på tio år”

Här är en snabb resumé av hans sensationella framgångar under det senaste året: Testversionen av ”Minecraft” har sålt över 1,7 miljoner exemplar. Perssons företag Mojang har dragit in runt 200 miljoner kronor – utan att lägga ett öre på marknadsföring. Brittiska utgåvan av PC Gamer utsåg ”Minecraft” till årets spel. En amerikansk dokumentär om spelet är under produktion. Berömde utvecklaren Peter Molyneux kallade ”Minecraft” det bästa spelet på tio år.

Persson – ett geni

Och Markus Persson, 31, är en spännande stjärna i en förhållandevis profillös spelvärld. En entreprenör med charm och integritet som nu används som gott exempel på svensk företagsamhet. En excentriker som firade miljonframgångarna med att köpa en ny hatt. En anspråkslös designer som lyssnar noga på sina fans. En provokatör som röstade på Piratpartiet i senaste riksdagsvalet. Ett geni som är medlem i Mensa.

I ett klipp från den kommande dokumentären säger Markus Persson skämtsamt att han är Gud.

Byggde hela jordklotet

Sanningen är snarare att han låter spelaren anta den rollen. Det kan man säga om många spel, men sällan blir det så tydligt som i ”Minecraft”. Mottot är lika enkelt som gränslöst: bygg vad du vill. Resultaten finns på Youtube: någon har byggt en fullskalig version av rymdskeppet Enterprise, en annan har återskapat Kinesiska muren. En tredje nöjde sig inte förrän han konstruerat en kopia av jordklotet.

”Angry birds” ett kreativt nederlag

Man kan säga mycket annat om spelåret 2010. ”Angry birds” som säljsuccé men kreativt nederlag för mobilspelen. Microsofts exempellösa framgångar med motionsmanicken Kinect. ”Call of duty” förstås. Eller, om man vill bli på bättre humör: ”Mass effect 2”, ”Limbo”, ”Game dev story” och ”Super Mario galaxy 2”.

Markus Persson, entreprenören från Edsbyn, överglänste dock dem alla.

Men det är inget man får lära sig i skolan.