”Hälften av mina anställda har en hackerbakgrund”

Avalanche-VD:n: Skrota
korkade DRM-konceptet

HÖGTFLYGANDE PLANER Christofer Sundberg på Avalanche Studios (”Just cause 2”) tycker att man borde visa PC-spelarna mer respekt.
HÖGTFLYGANDE PLANER Christofer Sundberg på Avalanche Studios (”Just cause 2”) tycker att man borde visa PC-spelarna mer respekt.
SPELA

Kopieringsskydden blir hårdare och hårdare.

Svenska spelutvecklaren Avalanche Studios VD Christofer Sundberg vill att spelvärlden ska omfamna en mjukare linje.

CHRISTOFER SUNDBERG
CHRISTOFER SUNDBERG

Spelen blir allt dyrare. Fler och fler piratkopierar. Vilket leder till hårdare och hårdare kopieringsskydd från spelföretagen.

Det är en utveckling som Avalanche Studios VD Christofer Sundberg inte gillar. I en intervju med Computer and Videogames säger Sundberg att det finns andra, betydligt mer konstruktiva åtgärder. Varför inte låta ledande hackers byta sida, till exempel?

”Värdelöst att straffa köparna”

– Jag tycker absolut att det är ett bra sätt att fixa saker på, att fundera på vad de här människorna kan göra på rätt sida av lagen. Det är ett sätt, i alla fall. Piratkopiering är alltid oroande. Det har aldrig varit en bra sak. Vi låter våra utgivare ta den striden. Men jag menar, 50 procent av dem som jobbar för mig har en hackerbakgrund – det är sant.

– DRM stoppar inte piratkopiering, fortsatte Sundberg. Det straffar bara dem som faktiskt köper spelet. Det är fullständigt värdelöst. Att tvinga folk vara online hela tiden är inte ett sätt att visa respekt för dem som faktiskt köper PC-spel.

Varför så många laddar ner spel illegalt? Enligt Sundberg beror det på att PC-spel är så dåliga.

”Förtjänar mer respekt”

– Jag har alltid haft åsikten att vi borde designa PC-spel för PC-spelarna. PC-spelare och konsolspelare är två helt olika typer av konsumenter. Det är alltid orättvist att inte designa spelet till den konsument du siktat in dig på. PC-versionen är alltid en efterkonstruktion, typ: ”Åh, vi behöver en PC-version också”. Det är sorgligt. Vi borde behandla plattformen med mer respekt.

– Jag tror inte att piratkopiering skulle vara ett lika stort problem om det fanns bättre PC-spel där ute. Vi skulle kunna skrota hela konceptet med det korkade DRM.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Jonas Högberg