Överjordisk arkadfotboll

3D-effekten gör äntligen
nytta på riktigt i nya PES

DET DJUPA SPELET 3D-effekten gör mycket för ”PES”.
DET DJUPA SPELET 3D-effekten gör mycket för ”PES”.
SPELA

SPORT När Arsene Wenger ifjol jämförde Messi med tv-spelsfotboll så kan det inte ha varit ”Fifa” han hade i åtanke. ”PES” har alltid synliggjort kopplingen mellan överjordiska prestationer och ettor och nollor på ett betydligt mer iögonfallande sätt än konkurrenten.

Vilket är lika mycket beröm som kritik mot spelserien. Det ser helt enkelt ganska tokigt ut när anfallarna far fram som scudmissiller genom motståndarlagets backlinje och följer en sicksack-formad rutt.

3D-effekten behjälplig

Samtidigt finns det ett oerhört underhållningsvärde i det här.

Och 3DS-versionen av Konamis arkadfotboll gjuter till och med lite nytt liv i spelserien. 3D-effekten tillför faktiskt spelet något, till skillnad från många av de andra releasetitlarna. Djupkänslan som finns gör det lättare att mäta ut avståndet när man skickar upp en crossboll mot straffområdet, och skänker lite välbehövligt stöd när man behöver ta sekundsnabba beslut på planen.

Sämre styrning

Och även om man inte har lika bra kontroll över sina finter och dribblingar som på de stationära konsolerna, tack vare att Nintendo 3DS inte har lika många knappar och ett sämre analogt styrsätt, så är det svårt att inte tänka på det där Wenger sa om verkligheten och konsten. Hur den ena imiterar den andra.

Det är fortfarande den finaste komplimang den här spelserien kan få.

FAKTA

➕➕➕ PES 2011

Från 3 år

Format: Nintendo 3DS (399 kr)

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Jonas Högberg