Följ med in i svenska e-sportundrets hjärta

På Inferno Online möts
svenska proffsspelarna

1 av 5 | Foto: Fragbite.se
SPELA

Det svenska e-sportfenomenet förbryllar lika mycket som det imponerar.
Varför är Sverige så bra på att tävla i datorspel?
Lösningen kanske finns i ett svalt krypin på Odengatan.

Odengatan i Stockholm badar i försommarsol. Men insprängt mellan somriga uteserveringar ligger Inferno Online, och dit når inga solstrålar. 350 stycken moderna pc-datorer surrar i kapp samtidigt som tangentbordstrycken från nästan lika många användare smattrar högljutt.

På en avspärrad och scenliknande upphöjning sitter ett sextontal unga män. Några av dem bär tröjor som är fullklottrade med sponsorslogotyper, klubbmärken och smeknamn som ”Naniwa”, ”Sjow” och ”Morrow”. Det här är de bästa ”Starcraft II”-spelarna i landet just nu. De gör upp om chansen att ta sig till World Cyber Games i Korea. En helt vanlig dag i Sveriges e-sporthjärta.

Störst i världen

Inferno Online i Stockholm belönades nyligen med ett Guinness-rekord, som världens största Online Gaming-center. Tillsammans med den återkommande datorfestivalen Dreamhack (som räknas som världens största) har Inferno Online lagt en stadig grund för en god lan-tradition. Och just här kan förklaringen till det svenska esportsundret finnas. Anton Budak, som tillsammans med kollegan Samuel Agirman äger Inferno Online, håller med:

– Jag tror att vi tillsammans bidragit till e-sportens framgång.

E-sporten sammanför människor som kanske aldrig skulle ha träffat varandra annars. Och att träffas för att spela kittar ihop och stärker communityt. För Inferno Online och Dreamhack är främst sociala mötesplatser, enligt Dreamhack-profilen Tomas Hermansson.

E-sport bäst irl

– I slutändan är det alltid roligast att träffas irl och spela öga mot öga med sina vänner och mot sina ärkerivaler.
Med ett Inferno Online som har ambitioner att växa ytterligare, och ett Dreamhack som satsar ännu bredare än förut (senast i Kulturhuset), finns det inget som tyder på att den här utvecklingen skulle avstanna. Guldläge för svensk e-sport.

FAKTA

Det här är Inferno Online

Inferno Online grundades av Samuel Agirman i Norrköping 1998. 2003 tog Agirman och Anton Budak konceptet till Stockholm, efter det har man också öppnat filial i Sälen. Stockholmslokalen har 350 datorer – och ambitionen är att utöka till 450 innan året är slut.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Michael Gill