Little big planet får svensk utvecklare

Nya versionen till PS Vita
utvecklas i södra Sverige

1 av 4
SPELA

Det svenska spelundret tar ny fart.

Nästa version av den populära spelserien ”Little big planet” utvecklas av svenska Tarsier Studios, beläget i Karlshamn och Malmö.

– En oerhörd ära, säger vd:n Mattias Nygren.

Tarsier Studios är inte ett av de stora svenska spelhusen, men är kanske på väg att bli.

Det enda spel de producerat till dags dato är nedladdningsbara ”Rag doll kung fu: Fists of plastic” till PSN. Men nu tar den sydsvenska studion alltså över ansvaret för en av Sonys största och mest älskade spelserier.

Förklaringen? Det är få som kan ”Little big planet” så väl. Tarsier Studios har, ända sedan det första spelet släpptes och man behövde nytt dlc-material, hjälpt Media Molecule, spelseriens grundare, med allt från himmel och jord på den grafiska sidan. Många av kostymerna och karaktärerna bär deras prägel.

Hängt med länge

Spela ringde upp spelutvecklarens vd, Mattias Nygren, för att ta reda på mer.

– ”Little big planet” har alltid varit ett samarbete mellan många olika spelstudios, berättar Nygren. Media Molecule har varit de kreativa genierna, men så har det funnits många runtom, däribland vi, som hjälpt till med lite av varje. Faktum är att vi fortfarande producerar nytt dlc-material till ettan. Men så har vi då även fått förmånen att producera Playstation Vita-versionen. De litar på oss. Det är en oerhörd ära.

Ni samarbetar med brittiska Double 11. Vem är det som gör vad?

– Double 11 är en relativt nystartad studio, men består av ett gäng gamla rävar. De har jobbat mycket med den handhållna sidan, så de kan allt om tekniska lösningar och sådant. Så de står för tekniken, medan vi har det kreativa ansvaret.

Varmt mottagande

Känns det... läskigt? Det är ju en ganska stor spelserie?

– Tja, det är ju inte så att det är helt nytt att jobba med franschisen, och just därför känner vi oss också ganska trygga. Men visst är det ett stort ansvar. Stora förväntningar. Men det där har vi koll på, tycker jag. Vi kommer kunna erbjuda helt nya sätt att spela ”Little big planet” på. Det är spännande.

Tarsier Studios vann den stora spelsajten IGN:s pris för bästa rörelsekontrollerade spel som visades upp på E3 i år, som enda bärbara spelet i kategorin. Övriga spel var mest Kinect-titlar (och ”Zelda: Skyward sword”).

”City of Metronome” dröjer

Varför var ert spel så populärt, tror du?

– Jag kan tänka mig att vi lyckades visa upp ett intuitivt och innovativt användande av allt det som Playstation Vita har, från tilt-funktionen till tryckskärmarna som finns på både fram- och baksidan av konsolen. Jag tror att alla de funktionerna kändes självklara i vårt spel.

Tarsier Studios är kanske mest uppmärksammat för sitt evighetsprojekt ”The city of Metronome”, ett spel med en högst säregen ton (tänk ”De förlorade barnens stad” möter ”Psychonauts”), och som just därför har haft svårt att hitta en utgivare eftersom Tarsier inte vill kompromissa med sin vision. Men ”Little big planet” till PS Vita kanske kan komma att ändra på den saken?

– Det är ett stort steg att få ta över den här franschisen, och visst kommer det öppna dörrar. I dagsläget är dock inte ”The city of Metronome” ett projekt vi driver aktivt. Vi gråter inte heller krokodiltårar för att det är så, som många kanske tror. Men faktum är att det är ganska stor chans att ”Metronome” kan komma att bli nästa projekt för Tarsier Studios.

Jonas Högberg