– Dagens spelkultur är präglad av pruttskämt

Far cry 2-skaparen i ännu ett kontroversiellt utspel

INGA PRUTTSKÄMT Clint Hocking, som gjorde sig känd med ”Far cry 2”, jobbar numera på Lucasarts.
INGA PRUTTSKÄMT Clint Hocking, som gjorde sig känd med ”Far cry 2”, jobbar numera på Lucasarts.
SPELA

Det är ingen nyhet att spelbranschen är mansdominerad.

Ett stort problem, tycker Lucasarts Clint Hocking, som liknar situationen vid ett vikingatåg som plundrar och söndrar och drar pruttskämt.

Lucasarts creative director Clint Hocking skyggar inte för kontroversiella utspel. Tidigare i år sågade han ”LA noire” och kallade den hyllade deckarthrillern ”kitsch”. Nu passar han på att döma ut spelbranschens kontorskultur i ett debattinlägg i anrika brittiska speltidningen Edge.

”Som vikingatåg”

Hocking räknar upp ett antal saker som modern spelutveckling har gemensamt med vikingatidens plundringståg och menar att den grabbiga kulturen är ett resultat av den uppdämda aggressivitet som drabbar unga män som jobbar intensivt tillsammans. Resultatet är en kultur präglad av pruttskämt.

Vidare pekar Hocking på att vikingarna var oerhört framgångsrika, precis som dagens spelutveckling, men att deras samhälle dog ut eftersom det bara fokuserade på expansion, inte på att hålla ihop saker och ting.

”Ta in fler kvinnor”

– Jag tror att utvecklingen av en bättre balanserad kultur är det enskilt viktigaste steget vi kan ta för att vårda en stabil och sann global publik, säger Hocking. Vi behöver ta steget från en exploativ, expansiv industri till en hållbar sådan. Dessutom tror jag att det viktigaste steget vi kan ta för att balansera en sådan kultur är att ta in fler kvinnor i spelutveckling.

– Precis som vikingarnas frånfälle behöver den här transformationen komma inifrån. Gilla det eller ej, den kultur du har ombord på ditt skepp är kulturen du exporterar. Pruttskämt har sin plats i kulturen, men när pruttskämt blir hela ens kultur så har man ett problem.

Jonas Högberg