Begränsad gudalek

Spelvisionärens comeback borde ha nått ännu högre

1 av 4
SPELA

PUSSEL Fumito Ueda, Suda 51 och Hideo Kojima har två saker gemensamt:

1. De tillhör Japans absolut mest visionära spelskapare.

2. De anser att ett 20 år gammalt, franskt Amiga-äventyr kallat ”Another world” är bland det bästa som någonsin har gjorts.

Efterlängtad återkomst

Därför är det väldigt stort att dess skapare, Eric Chahi, äntligen har gjort ett nytt spel. ”From dust”, heter det, och det låter dig vara en gud. Din uppgift är att hjälpa en människostam att migrera genom tomma landskap, genom att omplacera den sand, lava och det vatten som dessa är uppbyggda av.

Det är en sandlåda. Bokstavligt talat. Man tar sand från öknen, använder den till att leda samman vattnet från några källor, så att de tillsammans bildar en flod, som man leder in i öknen, vilket förvandlar denna till en grönskande skog.

Stundtals svindlande

Banornas slutpunkt – när man kan observera hur fullständigt landskapen förändrats – är svindlande ögonblick. Men det faktum att de tar slut är också spelets svaghet. Experimenterandet tvingas in i ett (ljummet) narrativ, och mer än så blir det inte. ”From dust” hade vunnit mycket på att erbjuda ett verktyg för att skapa, och dela med sig av, sina egna banor. Om Eric Chahi hade låtit oss andra bygga vidare på hans grund så hade vi tillsammans kunnat nå mycket högre.

Istället står ”From dust” kvar på den jord det är kommet från.

FAKTA

➕➕➕ From dust

Från 12 år

Format: Xbox 360 (nedladdning, 144 kr)

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Johan Martinsson