Startsidan / Nöjesbladet / Spela

Svenska skolspelet gör miljonsuccé

”Magicka” en storsäljare – i skuggan av ”Minecraft”

MILJONSUCCÉ Svenska ”Magicka” har sålt i knappt en miljon exemplar.   MILJONSUCCÉ Svenska ”Magicka” har sålt i knappt en miljon exemplar.

Det startade som ett skolprojekt på Luleå Universitet.

Kort därpå vann det, fortfarande ofärdigt, titeln som årets spel på Swedish Game Awards 2008.

Och nu är succén komplett. Lite drygt 800 000 har köpt rollspelet ”Magicka”.

Nystartade spelföretaget Arrowhead Studios är redan en av spelvärldens största älsklingar. På Gamescom i förra veckan avslöjade deras utgivare Paradox att svenska skolprojektet ”Magicka” är en stor försäljningsframgång med sina nära 800 000 sålda exemplar.

– Det kommer passera den milstolpen nästa vecka eller veckan efter den, sa Fredrik Wester till Joystiq. Vi säljer fortfarande mellan fem- och sjutusen ex i veckan, så det är bra försäljningssiffror.

”Inte riktigt väntat”

Wester påpekade även att ”Vietnam”-expansionen ska ha sålt ”ett par hundratusen ex”, och att ”Magicka” bör passera miljonstrecket vid slutet på 2011. En enorm bedrift för ett så litet spelföretag som Skellefteå-baserade Arrowhead. 

– Det känns bra, säger företagets PR-ansvarige Patrik Lasota när Spela! hör av sig. Det var inte riktigt väntat från vår sida, men vi är väldigt nöjda med hur väl mottaget det blivit.

Kan du berätta lite om den första tiden med spelet, och hur det kommer sig att ni nu helt plötsligt är alla gamers stora darling?

– Det var en bekymmerslös tid, då man fortfarande hade CSN och försökte klämma in spelmakeriet tillsammans med sina studier. Efter att vi vann Swedish Game Awards 2008 så var det ganska tidigt klart att om vi skulle fortsätta att utveckla spelet så var vi tvungna att lägga ned mera tid på det. Att hoppa av skolan och starta företag är det ingen av oss som ångrar, men det var en hård tid och det var ganska dåligt med pengar ett tag. Att Paradox kom och hjälpte oss var verkligen något vi välkomnade med öppna armar. Jag tror inte att spelet hade varit ens hälften av vad det är utan deras stöd och hjälp.

”Går inte om Minecraft”

När tror du att ni går om ”Minecraft” som största svenska indiespel?

– ”Minecraft” tror jag nog inte att vi går om. Markus Persson har skapat något väldigt unikt där han i princip gjort digitalt lego som tilltalar den kreativa sidan hos många, inte bara hos gamers. Vi är väldigt nöjda med ”Magicka”, och vi älskar att fler och fler hela tiden spelar det, men spelet är riktat till gamers och det blir naturligtvis en mindre marknad.

Wester bekräftade en uppföljare i maj, men det är inget Lasota vill prata om.

– Just nu jobbar vi med något som vårt community uttryckt stort intresse i.

Jonas Högberg

Speltoppen

1 (NY) Destiny Playstation 4

 

2 (4) The Sims 4 pc

 

3 (NY) Hyrule warriors Wii U

 

4 (2) NHL 15 Playstation 4

 

5 (3) Destiny Xbox One

 

6 (5) NHL 15 Playstation 3

 

7 (6) NHL 15 Xbox 360

 

8 (10) Minecraft Playstation 3

 

9 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 3

 

10 (7) NHL 15 Xbox One

 

11 (9) Destiny Playstation 3

 

12 (NY) Disney infinity 2.0 Xbox 360

 

13 (8) Destiny Xbox 360

 

14 (13) Minecraft Xbox 360

 

15 (12) The last of us: Remastered Playstation 4

 

16 (16) Diablo III: Reaper of souls pc

 

17 (NY) Disney infinity 2.0 Wii U

 

18 (NY) Theathrythm final fantasy: Curtain call Nintendo 3DS

 

19 (18) Diablo III: Reaper of souls Playstation 4

 

20 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 4


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.