Startsidan / Nöjesbladet / Spela

Svenska skolspelet gör miljonsuccé

”Magicka” en storsäljare – i skuggan av ”Minecraft”

MILJONSUCCÉ Svenska ”Magicka” har sålt i knappt en miljon exemplar.   MILJONSUCCÉ Svenska ”Magicka” har sålt i knappt en miljon exemplar.

Det startade som ett skolprojekt på Luleå Universitet.

Kort därpå vann det, fortfarande ofärdigt, titeln som årets spel på Swedish Game Awards 2008.

Och nu är succén komplett. Lite drygt 800 000 har köpt rollspelet ”Magicka”.

Nystartade spelföretaget Arrowhead Studios är redan en av spelvärldens största älsklingar. På Gamescom i förra veckan avslöjade deras utgivare Paradox att svenska skolprojektet ”Magicka” är en stor försäljningsframgång med sina nära 800 000 sålda exemplar.

– Det kommer passera den milstolpen nästa vecka eller veckan efter den, sa Fredrik Wester till Joystiq. Vi säljer fortfarande mellan fem- och sjutusen ex i veckan, så det är bra försäljningssiffror.

”Inte riktigt väntat”

Wester påpekade även att ”Vietnam”-expansionen ska ha sålt ”ett par hundratusen ex”, och att ”Magicka” bör passera miljonstrecket vid slutet på 2011. En enorm bedrift för ett så litet spelföretag som Skellefteå-baserade Arrowhead. 

– Det känns bra, säger företagets PR-ansvarige Patrik Lasota när Spela! hör av sig. Det var inte riktigt väntat från vår sida, men vi är väldigt nöjda med hur väl mottaget det blivit.

Kan du berätta lite om den första tiden med spelet, och hur det kommer sig att ni nu helt plötsligt är alla gamers stora darling?

– Det var en bekymmerslös tid, då man fortfarande hade CSN och försökte klämma in spelmakeriet tillsammans med sina studier. Efter att vi vann Swedish Game Awards 2008 så var det ganska tidigt klart att om vi skulle fortsätta att utveckla spelet så var vi tvungna att lägga ned mera tid på det. Att hoppa av skolan och starta företag är det ingen av oss som ångrar, men det var en hård tid och det var ganska dåligt med pengar ett tag. Att Paradox kom och hjälpte oss var verkligen något vi välkomnade med öppna armar. Jag tror inte att spelet hade varit ens hälften av vad det är utan deras stöd och hjälp.

”Går inte om Minecraft”

När tror du att ni går om ”Minecraft” som största svenska indiespel?

– ”Minecraft” tror jag nog inte att vi går om. Markus Persson har skapat något väldigt unikt där han i princip gjort digitalt lego som tilltalar den kreativa sidan hos många, inte bara hos gamers. Vi är väldigt nöjda med ”Magicka”, och vi älskar att fler och fler hela tiden spelar det, men spelet är riktat till gamers och det blir naturligtvis en mindre marknad.

Wester bekräftade en uppföljare i maj, men det är inget Lasota vill prata om.

– Just nu jobbar vi med något som vårt community uttryckt stort intresse i.

Jonas Högberg

Speltoppen

1 (1) The last of us: Remastered Playstation 4

 

2 (2) Minecraft Playstation 3

 

3 (3) Minecraft Xbox 360

 

4 (4) Fifa 14 Playstation 3

 

5 (8) Mario kart 8 Wii U

 

6 (6) Battlefield 4 Playstation 3

 

7 (9) Skate 3 Xbox 360

 

8 (11) Grand theft auto V Playstation 3

 

9 (10) Battlefield 4 pc

 

10 (12) Grand theft auto V Xbox 360

 

11 (5) Fifa 14 Xbox 360

 

12 (ÅT) Skate 3 Playstation 3

 

13 (7) The Sims 3 pc

 

14 (14) Call of duty: Ghosts Playstation 3

 

15 (ÅT) The last of us Playstation 3

 

16 (15) Lego Marvel super heroes Xbox 360

 

17 (ÅT) Call of duty: Ghosts Xbox 360

 

18 (20) Watch dogs Playstation 4

 

19 (19) Gran turismo 6 Playstation 3

 

20 (ÅT) Skylanders swap force Wii


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.