Startsidan / Nöjesbladet / Spela

– Fares spel har Starbreeze-dna

Starbreeze-chefen Mikael Nermark om samarbetet

”Syndicate”   ”Syndicate”

En av Sveriges största spelstudior, Starbreeze, har tvingats säga upp 22 anställda efter releasen av storspelet ”Syndicate”.

Spela ringde upp företagets chef, Mikael Nermark, för att få klarhet i hur Starbreeze mår.

Och för att ta reda på hur det går med filmregissören Josef Fares kommande spel.

Uppsala-baserade spelföretaget Starbreeze har ett fantastiskt cv om man ser till vad studion presterat sedan den grundades 2002. ”The chronicles of Riddick” anses än idag vara ett av världens bästa filmlicensspel genom tiderna, serietidningsspelet ”The darkness” hyllades för att det vågade ta vuxna teman som kärlek på allvar.

På senare tid har spelföretaget haft det mer motigt. 2009 sa några av de större namnen upp sig för att starta nya studion Machinegames, och Starbreeze har även tvingats lägga ner ett spel baserat på Jason Bournes äventyr. I februari släpptes visserligen storspelet ”Syndicate”, en reboot av klassikern från 1993, men reaktionerna var blandade. Spelas egen Kristofer Ahlström gav det tre plus och menade att det är ”en rätt spännande konspirationsthriller om motståndsrörelser, dubbelspel och teknokratisk tilltro.”

”Alltid tråkigt att säga upp folk”

Kort efter spelets release kom nyheten att Starbreeze tvingas säga upp ett tjugotal av sina anställda. Hur står det egentligen till med Uppsalas stolthet?

– Det är alltid tråkigt när människor får lämna, det är självklart och det är det som är det värsta med jobbet, säger spelföretagets chef Mikael Nermark till Spela. Vi får inte glömma att uppsägningarna är mer av en reflektion av hur felaktig work for hire-affärsmodellen är snarare än hur Starbreeze mår. Vi mår bra idag. Vi har ju valt att strukturera om bolaget och bredda vår produktportfölj. Och i uppstartskedet av nya projekt behöver man ju inte lika mycket personal. Vi som bolag, och hela branschen, måste lära oss att hantera det där lite bättre. Det är inte första gången en studio sagt upp folk efter en lång produktion, tyvärr.

Hur har det gått för ”Syndicate”?

– Ja, vad ska jag säga, jag är aldrig nöjd med någonting. Man vill alltid att det ska gå bättre. Försäljningsmässigt kan det alltid gå bättre. Produkten... jag tycker det har gått bra ändå, till slut. Men som sagt är jag personligen aldrig nöjd, men jag är nöjd med det som grabbarna och tjejerna har gjort.

Håller du med programmeraren Lars Magnus Lång som i en intervju konstaterade att spelet hade mått bra av ytterligare några månaders utveckling?

– Säg så här: jag tror inte det finns något spel som inte hade mått bra av det. Någon gång ska det bli klart. Vi, som alla former av underhållning, vill alltid göra mer. Jag känner många människor i många olika former av konstnärliga yrken, musiker, ”hur kan jag få det här att låta lite bättre”, det är samma för dem.  Jag är säker på att även de som jobbade med ”Skyrim” vill göra mer och bättre.

”Riktigt, riktigt roligt projekt”

Vad har ni fått för respons från de gamla ”Syndicate”-fansen?

– Ömsom vin, ömsom vatten. Du har ju alltid de här som säger att ”varför gjorde ni inte en exakt kopia” eller de som menar att man inte ska ”mess with something that works”. Sedan finns det ju de som tycker att ”wow, vi fick testa ’Syndicate’ på ett nytt sätt, vad roligt att ni gjorde det på ert sätt”. Det är ett väldigt brett spann. Vi är speciellt stolta över co-op-delen, och det är klart, det ligger ju närmare originalet och det märker man ju också på responsen vi fått.

Så sent härom veckan utannonserade Starbreeze att de ger sig in på free to play-marknaden med nya spelet ”Cold mercury”. Nermark vill inte diskutera spelet, men menar att det är ett logiskt steg för studion. Det innebär dock inte att Starbreeze kommer sluta göra blockbusterspel som ”Syndicate”, är han noga med att påpeka.

Företagets kanske mest kända projekt är ändå nedladdningsbara ”P13”, spelet de gör i samarbete med filmregissören Josef Fares, och som ska släppas till pc, Xbox 360 och Playstation 3. Spelet har varit under utveckling i ett halvår och även om man ännu inte vill prata om det är det tydligt att det betyder en hel del för Starbreeze.

– Spelet går framåt och jag kan säga så här: det är riktigt, riktigt roligt att jobba på det här projektet, myser Nermark. Det är... för en gångs skull... nej, inte för en gångs skull, det är fel uttryckt – återigen får vi göra något som är vårt. Och jag tror att det var väldigt viktigt för oss när vi tog beslutet att vi ska självfinansiera det. Vi ska inte sälja spelet som en förläggartitel. Vi har ju många diskussioner med många intressenter som vill ha det på sitt sätt, och även som förlagstitel, men vi vill inte ge bort rättigheten. Det här är vår grej.

”Fares älskar spel”

Vad var det i Fares pitch som lockade er? Hur kom det sig att ni började jobba med varandra?

– Det var så här: jag och Josef hade sprungit på varandra några gånger och sedan sa han till mig att ”jag har en spelidé”. Fan, vad roligt, tyckte jag. Jag menar, han är ju en erkänd kreativ person. Och... jag var tvungen att kolla alla hans filmer, jag hade ju inte sett dem innan (skratt). Han har lyckats med väldigt mycket inom sitt gebit och han är ju en spelare av rang. Han älskar spel och är väldigt intresserad av spel. Så när han pitchade sin idé till mig över en lunch så kände jag... det har en hel del av Starbreezes dna, det har en hel del nytt att komma med och jag sa direkt till honom att jag ville göra det här spelet.

Känns det kittlande att jobba med en filmregissör?

– Jag tycker det är jättekul. Han har helt nya perspektiv på saker och ting och det är klart att vi har diskussioner om hur man ska göra, men han är ju en person som, om jag har förstått det rätt, ofta har sprängt konventionerna och jag tror att om man ska kunna vara innovativ i vilken bransch som helst så måste man ifrågasätta konventioner och regler.

Jonas Högberg

Speltoppen

1 (NY) Destiny Playstation 4

 

2 (4) The Sims 4 pc

 

3 (NY) Hyrule warriors Wii U

 

4 (2) NHL 15 Playstation 4

 

5 (3) Destiny Xbox One

 

6 (5) NHL 15 Playstation 3

 

7 (6) NHL 15 Xbox 360

 

8 (10) Minecraft Playstation 3

 

9 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 3

 

10 (7) NHL 15 Xbox One

 

11 (9) Destiny Playstation 3

 

12 (NY) Disney infinity 2.0 Xbox 360

 

13 (8) Destiny Xbox 360

 

14 (13) Minecraft Xbox 360

 

15 (12) The last of us: Remastered Playstation 4

 

16 (16) Diablo III: Reaper of souls pc

 

17 (NY) Disney infinity 2.0 Wii U

 

18 (NY) Theathrythm final fantasy: Curtain call Nintendo 3DS

 

19 (18) Diablo III: Reaper of souls Playstation 4

 

20 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 4


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.