Startsidan / Nöjesbladet / Spela

Svensk seger i stor Starcraft-turnering

Marcus ”ThorZaIN” Eklöf: Det här känns underbart

Foto: Magnus Eriksson

Det blev en efterlängtad – och något oväntad – svensk seger i helgens ”Starcraft II”-turnering när första delturneringen i Dreamhack Eizo Open 2012 gick av stapeln.

Efter en nervkittlande semifinal mot Zerg-spelaren ”Monster” lyckades Marcus ”ThorZaIN” Eklöf långsamt och målmedvetet mala ner sydkoreanske elitspelaren ”Polts” marinsoldater.

– Mina chanser att vinna var inte så stora, kanske en tjugondel, säger ”ThorZaIN” till Spela.


Till att börja med, stort grattis! Äntligen en svensk seger i en sport där sydkoreanerna brukar dominera stort. Den obligatoriska sportjournalistfrågan: hur känns det?

– Det känns underbart, särskilt som det var en turnering i Sverige och Stockholm som är min hemstad. De bästa koreanerna var inte här i dag, men det är kul med en turnering där är lite mer blandat och inte total koreansk dominans. Ungefär en femtedel koreaner skulle jag säga är lagom, då blir det bra balans och det finns en rimlig chans att de åker ut om man räknar in slumpmomentet.

Men hur mycket slump är det egentligen i ”Starcraft II”?

– Inte så jättemycket. Den bättre spelaren vinner säkert nittio procent av alla matcher. Men det händer att man gör dåliga matcher ibland, ingen spelar exakt lika bra hela tiden. Och det kan vara avgörande när de tillfällena inträffar.

Hur är det att spela på hemmaplan jämfört med turneringar utomlands?

– Det är ju sjukt mycket folk här som hejar på mig och jag vann också turneringens fan award. Och det är otroligt skönt att bara kunna käka hemma, ta bussen hit och sen sova hemma, i stället för att behöva flänga runt och sova på hotell.

Är det viktigt att vara utvilad och i bra form för att kunna spela sitt bästa?

– Ja verkligen. Man måste vara i bra form, annars går det inte.

Hur stora var dina chanser att vinna när du gick in i turneringen?

– De fanns alltid där men de var inte så stora, kanske en tjugondel eller så. Det fanns absolut spelare med i turneringen som var bättre än jag. Jag hade lite tur också eftersom det var en ganska lång process att nå final, med tre olika gruppspel. De grupperna var alla relativt enkla för mig. Jag slapp dödens grupp helt enkelt.

Väntad final

Hade du förväntat dig att möta sydkoreanen och Terran-spelaren Polt i final?

– Ja, det hade jag nästan gjort faktiskt.

Du har mött honom men aldrig besegrat honom tidigare. Vad var det som gjorde att det gick vägen den här gången?

– Om jag ska vara helt ärlig kände jag när jag spelade mot honom att han gjorde väldigt många misstag som han inte brukar göra. Jag vet inte om han var jetlagad eller bara trött. Han spelade inte sitt bästa, och det i kombination med att jag spelade väldigt bra var de två faktorerna som avgjorde.

I den första finalmatchen kändes det som att du hade övertaget men att du blev lite för kaxig och spred ut dig för mycket.

– Jag kände också att jag hade ett övertag, men sedan började jag göra misstag som jag inte vet var de kom ifrån. Efter den första matchen var jag väldigt besviken och tänkte att jag hade slängt bort hela finalen.

Den sista matchen var ett klassiskt exempel på den taktik som har gett dig smeknamnet ”Spoon Terran”. Berätta lite om varför du kallas så.

– Det var runt augusti förra året när jag var i Sydkorea. Då tyckte koreanerna att jag spelade på ett visst sätt, jag lät matcherna ta väldigt lång tid innan jag avgjorde även om jag hade ett klart övertag. De jämförde det med att slå ihjäl någon med en sked i stället för en kniv. Därav namnet.

Varför spelar du så? Är du rädd för att tappa ditt övertag om du förhastar dig?

– Det har hänt att jag har varit i ledningen och tänkt att jag ska avsluta matchen, men så visar det sig att jag inte har lett lika mycket som jag trott. Ofta är det svårt att veta om man verkligen leder, jag tror att jag är ganska dålig på att avgöra det. Det kan vara lätt att se det som publik med översikt över hela matchen, men det är svårare att vara säker på det som spelare.

”Hade problem med handlederna”

Skulle du säga att det här är din största vinst i ”Starcraft II”-sammanhang?

– Jag hade en vinst förra året (TSL-turneringen där ThorZaIN mötte och besegrade Naniwa, världens kanske främste svenska spelare, reds anm.) och jag tror faktiskt att den var större. Det är lite olika stil på ”Starcraft”-turningarna, en del spelas till exempel helt utan publik. De är svårt att jämföra dem.

Hur har du förberett dig för den här turneringen?

– Inte på något särskilt sätt egentligen, bara spelat på som vanligt.

Hur mycket är som vanligt för dig då, en vanlig dag?

– Allt från ingenting upp till kanske fem timmar. Jag brukar inte spela så mycket som andra i ren matchtid, men jag brukar tänka ganska mycket på spelet så det jämnar väl ut sig antar jag.

Är du alls orolig för din hälsa? De som spelar mycket med många snabba, repetitiva rörelser riskerar ju att få problem med handlederna och karpaltunnelsyndrom.

– Jag hade faktiskt problem med handlederna ett tag, men nu har jag börjat sitta bättre och använde handledsskydd ett tag och har inte känt av några problem på mer än ett halvår. Så i dag är jag inte orolig alls.

Hur långt framåt planerar du? Hur länge kommer du att spela ”Starcraft” på den här nivån?

– Jag vet faktiskt inte. Jag har sökt in till en massa universitet, men vi får se var jag kommer in och hur jag gör. Jag har inte bestämt något än.

”MMA är favoritspelaren”

Vad tycker du om att e-sporten äntligen börjar slå igenom på lite bredare front i Sverige?

– Som e-sportare tycker jag så klart att det är coolt. Jag hoppas bara att de som inte är insatta än också börjar förstå vad det är och inte bara tycker att vi är nördiga. Nu råkar ju jag vara lite nördig, men det är många spelare som inte är det. Folk har många förutfattande meningar som inte stämmer.

Vilken spelare har du mest respekt för i världen just nu?

– Det vet jag faktiskt inte om jag ska vara ärlig, det skiftar så snabbt i det här spelet. Men min favoritspelare är MMA, en korean. Jag vet inte om han är bäst, men han är ruskigt bra.

I den näst sista finalmatchen hände något, du pausade spelet och ville byta karta eftersom det var en bugg på den ni hade börjat köra på. Vad var det för bugg och hur påverkade det beslutet finalen tror du?

– Normalt sett så ska en Terran-spelare kunna bygga två supply depots och en barack och på så sätt skärma av rampen upp till huvudbasen. Men när jag försökte det gick det inte att bygga en andra supply depot. Det var som att det redan fanns en osynlig byggnad där. Det var en ny karta, Vicious, och jag vet inte om det är en generell bugg eller om det bara var just den här gången. Jag funderade på om det var värt att pausa spelet för det och till slut gjorde jag det.

Var det kanske det kartbytet som fick Polt ur balans och gjorde att du vann?

– Haha, nej, det tror jag inte.


ThorZaIN fick 70 000 kronor för sin förstaplats igår och lovar att försvara titeln i nästa deltävling i Dreamhack Eizo Open 2012 som går av stapeln i sommar.

Magnus Eriksson

Speltoppen

1 (1) The last of us: Remastered Playstation 4

 

2 (2) Minecraft Playstation 3

 

3 (3) Minecraft Xbox 360

 

4 (4) Fifa 14 Playstation 3

 

5 (8) Mario kart 8 Wii U

 

6 (6) Battlefield 4 Playstation 3

 

7 (9) Skate 3 Xbox 360

 

8 (11) Grand theft auto V Playstation 3

 

9 (10) Battlefield 4 pc

 

10 (12) Grand theft auto V Xbox 360

 

11 (5) Fifa 14 Xbox 360

 

12 (ÅT) Skate 3 Playstation 3

 

13 (7) The Sims 3 pc

 

14 (14) Call of duty: Ghosts Playstation 3

 

15 (ÅT) The last of us Playstation 3

 

16 (15) Lego Marvel super heroes Xbox 360

 

17 (ÅT) Call of duty: Ghosts Xbox 360

 

18 (20) Watch dogs Playstation 4

 

19 (19) Gran turismo 6 Playstation 3

 

20 (ÅT) Skylanders swap force Wii


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.