Starcraft regerar i e-sportvärlden

Blizzards spel är en fram-
gångssaga utan motstycke

1 av 8
SPELA

Spelföretaget Blizzard anordnar i år ett världsmästerskap i sitt ”Starcraft II”.

Men ”Starcraft”-spelen har hört till de största i e-sportvärlden betydligt längre än så.

Idag finns flera hundra proffs världen över – och Sverige är en av de allra främsta nationerna.

Tv- och datorspel har ända sedan underhållningsformen befann sig i sin vagga på 60- och 70-talet handlat om att utmana andra, om att förbättra sig själv och nå den absoluta toppen.

De tidiga arkadspelen hade poänglistor där de bästa spelarnas highscore visades upp för alla och envar. Redan där föddes tanken om att bli bäst på ett enskilt spel. En tanke som egentligen inte skiljer sig så särskilt mycket från de som tävlar i ”riktiga” sporter som höjdhopp, fotboll eller pingis.

Sliter som djur

Och om man bortser från den rent fysiska aspekten är det inte så mycket annat som skiljer e-sport och sport åt nuförtiden. De bästa utövarna i de mest populära spelen tjänar idag pengar på det de gör, sponsras av stora företag, har oerhört hängivna fans och framför allt – sliter som djur för att kunna hålla sig kvar i toppskiktet.

Det har funnits globala spelturneringar sedan sent 90-tal. ”Counter-strike”, ”Street fighter”-serien och ”League of legends” är några av de mest spelade spelen på turneringar och mässor.

Men få spel har någonsin kunnat konkurrera med ”Starcrafts” genomslagskraft. Här är Spelas grundkurs till spelet som dominerar i e-sportvärlden.

Störst i Sydkorea

”Starcraft II”, som släpptes 2010 och är uppföljaren till 1998 års ”Starcraft”, är ett realtidsstrategispel där ett antal spelare slåss om herraväldet på en specifik karta. Det gäller att bygga ut och kunna försvara sin egen bas samtidigt som man försöker attackera och utplåna motståndarnas.

Spelarna väljer mellan tre olika raser att spela som. Terran är människor som förlitar sig på sin defensiv och sin förmåga att bygga i princip var som helst. Protoss är en teknologiskt avancerad ras som har mäktiga men dyra enheter. Zerg är en insektsliknande ras och kan snabbt bygga upp en massiv armé vars individuella enheter är ganska svaga.

  Många menar att ”Starcraft II” kombinerar rävspelet i poker med den taktiska briljansen i schack – samtidigt som saker sprängs i småbitar. Matcherna brukar vara från fem till 15 minuter och kan svänga dramatiskt tack vare smarta motdrag.

”Starcraft II” är som störst i Sydkorea där det finns en egen liga, GSL, och matcherna sänds på tv. Som en naturlig följd kommer många av världens bästa spelare härifrån.

Det finns idag flera hundra ”Starcraft II”-spelare på proffsnivå världen över. De mest ambitiösa kan träna i flera timmar per dag och försörjer sig på sponsorkontrakt och prispengar.

En term som ofta används är apm, actions per minute. Det avser hur många unika drag (välja enheter, bygga saker, sända ut spanare et cetera) en enskild spelare hinner med att göra i genomsnitt per minut. De bästa spelarna har ofta en apm kring 300, men man behöver inte heller ha en skyhög siffra för att kunna konkurrera på allvar.

Sverige har en stolt tradition när det gäller e-sport i allmänhet och ”Starcraft II” i synnerhet. Det bevisades om inte annat när Blizzard beslöt sig för att ge Sverige tre platser i den kommande Europa-finalen i ”Starcraft II” medan Finland, Norge och Danmark får nöja sig med en var.

Svensken Johan ”Naniwa” Lucchesi spelar i Sydkorea och anses vara Sveriges bäste ”Starcraft II”-spelare just nu. Vissa menar till och med att han är den bäste icke-koreanske spelaren i världen.

I år arrangeras för första gången vad som kan kallas ett officiellt ”Starcraft II”-VM av Blizzard själva. 28 juli äger Nordic Nationals rum på Annexet i Stockholm – en stor turnering där Naniwa och 15 andra svenskar gör upp om de tre platserna till Europa-finalen. Senare i år kommer även en världsmästare koras i spelet för första gången.

Köp dina biljetter till Nordic Nationals-turneringen här – eller se evenemanget live på aftonbladet.se!

Jonas Högberg