Skriv om historien – i nya ”Total war”

Creative Assemblys hyllade strategispel är tillbaka igen

1 av 3
SPELA

STRATEGI Går det att förädla perfektion?

Låt oss för Creative Assemblys skull hoppas det.

Den Sega-ägda studion är ett av världens mest omhuldade spelföretag. Varje ny titel under ”Total war”-baneret hälsas välkommet ståendes i givakt, med fanfarer och flaggviftning. Och det är knappast förvånande. Serien har hyllats närmast unisont för sitt strategiska och taktiska geni.

Mer pr-trick än nytänk

Men att ”Total war”-spelen varit så banbrytande har paradoxalt nog blivit ett problem för Creative Assembly. Vissa menar att seriens briljanta mix av realtidsstrider och ”Civilization”-byggande fulländades redan för åtta år sedan med det första ”Rome: Total war”.

Samtidigt har nya inslag mötts av viss skepsis. När utvecklarna påstod att den artificiella intelligensen i fjolårets

var baserad på Sun Tzus ”Krigskonsten” sågs det mer som ett pr-trick än en reell vidareutveckling av de speltekniska pelare som serien vilar på.

Och kanske är taket verkligen nått. Kanske måste kommande ”Rome II” hitta en ny hörnsten för att kunna särskilja sig.

Epik och stora känslor

När Creative Assembly själva pratar om spelet är det mycket fokus på den nya grafikmotorn och spelets själva omfång. Epik och storvulna känslor är de nya ledorden. De riktigt stora bataljerna ska sömlöst blanda sjöslag med landstrider, något som exemplifierats i en uppmärksammad visning av slaget om Kartago. Där utkämpar romarna först en tuff strid till sjöss för att sedan landsätta sina styrkor, forcera stadens murar och jaga kartagerna på flykten längs de kringelkrokiga gatorna.

Men kanske mest intressant är Creative Assemblys vilja att utforska etiska och moraliska dilemman. Storyn har möjligheten att förgrena sig rejält, beroende på vilka val man gör. Det är till exempel inte säkert att republiken Rom förvandlas till en diktatur över huvud taget. Det är upp till dig.

Och det är väl där som ”Rome II”, i mer än en bemärkelse, verkligen har chansen att skapa sin egen historia.

FAKTA

Förtitt: Total war: Rome II

Från 16 år

Format: PC

Släpps: Hösten 2013
 

Spela även: ”Total war battles: Shogun” (Ipad). Här förläggs ”Total war: Shoguns” strider till ett hexagonrutnät där man bara kan röra sig framåt. Även om det kanske är lätt att tro motsatsen så lyckas spelet trots detta fortfarande vara djupt och väldigt engagerande.

Just nu: väntar vi på nyheter om multiplayerläget i ”Total war: Rome II”. Creative Assembly hävdar själva att de ”planerar något stort”.

Visste du att... man ska kunna ge specifika egenskaper och spelmekaniska särdrag även till legioner, och alltså inte bara generaler eller familjemedlemmar längre?

Här är de viktigaste nyheterna i ”Rome II”!

”Rome II” kommer ha mycket gemensamt med de övriga ”Total war”-spelen. Men Creative Assembly försöker också göra striderna mer trovärdiga än förut.

– Vi vill ha mer interaktion på den mänskliga nivån. Det är en mörkare vision för striderna där individerna reagerar mer övertygande på omständigheterna. De är inte robotar. De är riktiga människor, säger spelets lead designer James Russel till Venturebeat.

Spelets ökade fokus på dramatik backas upp av en ny grafikmotor och justerat kamera-arbete. Bland annat ska det vara möjligt att följa enskilda enheters framfart på slagfältet.

Creative Assembly försöker göra ”Rome II” lätt att arbeta med för mod-utvecklare.

”Total war: Rome II” har en högre budget än något tidigare spel i serien. Med denna vill Creative Assembly göra spelet mer storskaligt och cinematiskt än föregångarna. Samtidigt menar de att spelet ska bli medryckande och dramatiskt snarare än segt och överdetaljerat, trots sin ökade skala, inte ska vara Huruvida de faktiskt lyckats vet vi dock inte förrän tidigast om ett år.

Jonas Högberg