– Sommarlovet ökar datorspelsberoendet

”Många kommer inte alls tillbaka till skolan efteråt”

”World of Warcraft”
”World of Warcraft”
SPELA

Är sommarlovet en potentiell inkörsport till datorspelsberoende?

Det menar socionomen Sven Rollenhagen, som påstår att ungas sommarlovsspelande kan leda till ökad frånvaro i skolan.

– Det känns felaktigt att måla upp datorspelande som orsaken till att en tonåring till exempel skolkar från skolan, kontrar Spelas Gisela Jönsson.

Gisela Jönsson
Gisela Jönsson

Är spel skadliga? Åsikterna går isär, och har gjort det länge.

Debatten har nu blossat upp igen, efter att DN pratat med socionomen Sven Rollenhagen och professor Fred Nyberg om hur risken att hamna i ett datorspelsberoende ökar under sommarlovet.

Rollenhagen, som 2009 jämförde ”World of Warcraft” med kokain, varnar för att skolan kan komma att bli lidande i många fall.

– Många kommer inte alls, andra dyker upp men faller sedan ur skolan mer och mer under terminen, säger han till DN.

”Eskalerande problem”

Nyberg, professor i beroendevetenskap vid Uppsala universitet, har inga siffror till grund för beroendebelägget, men gissar att det är en av tio som drabbas.

– Och jag anser att det är ett eskalerande problem där risken ökar på sommarlovet när man kan ägna mer tid åt det som stimulerar hjärnans belöningscentrum, säger han till DN.

Spelas krönikör

, som även är beteendevetare, håller med om att spel kan vara väldigt medryckande, men ställer sig frågande till Nybergs uppskattning.

– Att ”en av tio” skulle ha utvecklat ett spelberoende känns som ett väldigt starkt påstående. Även om han säger att han hittat på den siffran själv undrar man ändå hur han kommit fram till en så hög andel, säger hon.

Saknar förklaring

– Sedan är frågan om det är relevant att peka ut spel: jag tror vi alla är överens om att till exempel knark är skadligare än datorspel, men å andra sidan är datorspelande så oerhört vanligt, lättillgängligt och det är något som kompisarna antagligen ägnar sig åt. Av den anledningen tycker jag att det är relevant att prata om på vilka sätt det kan vara skadligt eller användarens fel; givetvis är det relevant att prata om sånt som tonåringar faktiskt gör. Däremot känns det felaktigt att måla upp datorspelande som orsaken till att en tonåring till exempel skolkar från skolan. Då fokuserar man på symptomen och inte problemen.

– Det jag saknar i artikeln är en förklaring till varför vissa fastnar i spelberoende. De får det att låta som att en välanpassad ungdom med intressen och kompisar plötsligt skulle bli personlighetsförändrad av spelandet i sig, och det ger de inga belägg för. Man blir inte alkoholist bara för att man dricker alkohol, inte ens för att man någon gång råkar dricka för mycket alkohol, utan det handlar om andra saker.

Jonas Högberg