Veckans bästa mobilspel

Jonas Högberg guidar dig till guldkornen i app-affären

1 av 14
SPELA

Varje vecka visar Spela var du kan hitta de allra bästa spelen till Iphone, Ipad och Android.

Den här veckan bygger vi medeltida torn i sällskap med en gammal legend, matar muterade krabbor med lägenheter, åker svinsnabbt i yttre rymden, ger ”Tetris” en knäpp på näsan och passar på att återvinna lite.

VECKANS GULDKORN

The big big castle

Ipad (Gratis)

Efter att ha varit iskall i nästan två decennium är Ron Gilbert helt plötsligt stekhet igen.

Den forne ”Monkey Island”-skaparen har återigen börjat göra peka och klicka-spel med gamle radarpartnern Tim Schafer, samtidigt som han färdigställer färgglada plattformsäventyret ”The cave”.

Och mitt i allt detta har Gilbert även hunnit med att designa ett av årets roligaste Ipad-spel.

”The big big castle” är ett mysigt litet spel där man ska bygga ett högt torn. För varje ny bana höjs den eftertraktade ribban och man förväntas även rädda prinsessor och bybor som svävar uppe i luften på ballonger.

Pusselbitarna man tillåts använda läggs upp i ett fönster ovanför bygget, fyra i taget. Det betyder att man ibland tvingas lägga ut värdelösa bitar i helt fel läge, således krävs det att man är såväl en skarp taktiker som byggmästare.

”The big big castle” är underbart charmigt, och nästan omöjligt att tröttna på. När tornet man jobbar på börjar svaja på 175 meters höjd och man måste söka sig neråt i konstruktionen för att hitta det bärande felet ger det mig lika mycket panikkänslor som ett mäktigt rus.

Och tröttnar man på skiten finns det även ett läge där man ska förstöra torn (och gärna då ens kompisars) istället. Det är minst lika kul och något av en lisa för själen när man spenderat timmar med att metodiskt bygga en medeltida skyskrapa med skrala medel.

Att Ron Gilbert är stekhet igen beror med andra ord inte på att han är en rolig gubbe – utan att han också råkar vara en smått genialisk speldesigner.

VECKANS HARDCORESPEL

Monsters ate my condo

Iphone/Ipad (7 kr), Android (7 kr)

Tidigare IOS-exklusiva dårhuspatienten ”Monsters ate my condo” har släppts till Android, vilket betyder att jag har en oerhört viktig samhällsplikt att utföra: att se till att alla som är vid sina sinnens fulla bruk (och gärna alla andra också) spelar det här nu, nu, nu.

Enkelt uttryckt så blir det faktiskt inte bättre än så här om man älskar frenetiska, utflippade och hänsynslösa pusselspel. ”Monsters ate my condo” är en knappt tyglad lsd-dröm där enhörningar med regnbågefärgade horn och ångfartygsklädda krabbmonster riskerar att löpa amok om de inte matas med färgkoordinerade bostadsrätter.

Det är lika briljant som det är originellt. Ett torn av lägenheter är staplade i mitten, på dess båda sidor står bestar som galna av hunger riskerar att riva det. Genom att peta ut lägenheter som har samma färg som monstren håller man dem nöjda och glada samtidigt som man ger sig själv chansen att matcha tre eller flera lägenheter av samma färg.

Pusslandet håller hög nivå, men det är givetvis den vansinniga stämningen som verkligen gör det här spelet omistligt. ”Monsters ate my condo” är antagligen inte alls till för att spelas – det ska nog egentligen injiceras.

VECKANS CASUALSPEL

Amazing Alex

Iphone/Ipad (15 kr), Android (15 kr)

Våldsutövande religiösa fanatiker, modern konst, Bruce Springsteen.

Vissa saker har jag väldigt svårt att förstå.

”Amazing Alex” är en av dem. Det är lätt att tro att det här är finska spelutvecklaren Rovios nya spel efter ”Angry birds”, men så är det ju inte alls. ”Amazing Alex” hette en gång i tiden ”Casey’s contraptions” – ja, tills Rovio köpte spelet från utvecklarna och döpte om det, det vill säga.

Spelet som sådant är väldigt bra, en Rube Goldberg-simulator för de lite mindre. Man ska samla stjärnor genom att placera ut olika objekt som kan föra diverse bollar framåt. En sax kan till exempel klippa av ett rep så en ballong svävar upp och petar till en tennisboll som rusar in i ett rör, och så vidare. Smart. Roligt.

Det är lätt att förstå varför Noel Llopis och Miguel Friginal ville göra det här spelet. Och, ja, visst förstår jag även ungefär varför stora, mäktiga Rovio köpt det och släppt det under egen flagg.

Men en del av mig vill inte förstå det alls.

VECKANS DYRGRIP

Slydris

Iphone/Ipad (15 kr)

Tack för allt, Alexej Pajitnov. Du har onekligen gett spelvärlden något helt fantastiskt – en milstolpe, en fanbärare, ett ansikte – men nu är det verkligen på tiden att vi pensionerar ”Tetris”. Det är dags för en ny generation pusselspel att ta över.

I första ledet står ”Slydris”, en pastisch på Pajitnovs legendariska pusslare som mer än väl klarar av att stå på egna ben.

I ”Slydris” är blocken bara raka, men olika långa. Precis som i ”Tetris” ska man forma hela horisontella rader som sedan försvinner, men här flyttar man blocken efter att de landat. Beroende på spelläget gör man ett drag i taget i lugn och ro (infinite) eller så många som möjligt på utsatt tid (survival). De båda spellägena kompletterar varandra väl – det ena är närmast meditativt, det andra sjukt hektiskt eftersom det släpps ner fem rader nya block mellan tidsintervallerna.

Det enda som ligger ”Slydris” i fatet är den gräsliga presentationen – färgkombinationerna utvecklarna envisas med tangerar ren och skär ondska.

VECKANS GRATISSPEL

Busted

Android (Gratis)

”Busted”, en ändlös racer som utspelar sig i futuristiska tunnlar ute i rymden, är ruggigt bra för ens egen självbild. Man känner sig nämligen otroligt häftig.

Målet är att komma så långt som möjligt utan att bli tagen av polisen eller krascha in i en stoppskylt. Genom att tilta telefonen svänger man (runt, runt i de urtjusiga tunnlarna som ofta öppnar upp sig och bjuder på lika grafiskt imponerande rymdvyer), håller man ett finger på skärmen ökar man hastigheten. Inga konstigheter i kontrollväg, med andra ord.

Highscore-jagandet tilltar successivt. Men den där känslan av att vara bäst i världen och så cool att man kan kosta på sig att bara lättsamt rycka på axlarna åt det faktumet slår ner som en blixt från första början.

Jonas Högberg