”Grafiken fotorealistisk – inom ett decennium”

Spelen spås bli omöjliga att skilja från verklighet

1 av 10 | Foto: IGN
SPELA

Spel kan ta oss till många magiska platser, men väldigt sällan till verkligheten.

Men kanske kan det vara på väg att ändras inom en snar framtid.

Industrial Light & Magic, studion bakom specialeffekterna i en lång rad storfilmer, tror att gränsen mellan spelgrafik och verklighet kan vara utsuddad inom ett decennium.

Ingen luras av ett spel idag och tror att det är på riktigt. Men den dagen då det slutligen sker är inte långt borta om man får tro specialeffektföretaget Industrial Light & Magics Kim Libreri.

”Svårt att se skillnad”

ILM, som ägs av Lucasfilm, samarbetar för närvarande med Lucasarts i utvecklingen av det nya ”Star wars”-spelet ”1313”, som redan hyllats för sin makalöst realistiska grafik. Men det är inget mot vad som komma skall, menar Libreri.

– Som det ser ut nu så kommer det bli ganska svårt att skilja mellan något som är interaktivt – renderat i realtid – och något som är gjort för en animerad tv-show eller ens en live-action-grej, säger han i en intervju med Computer and Video Games.

Nästa steg: matcha animerad långfilm

– Jag är ganska säker på att vi, tio år in i framtiden, om vi extrapolerar den utveckling vi sett i konsolgenerationerna och förändringarna i video och ati-hårdvara... Vi är på väg mot en punkt där vi kommer att kunna matcha kvaliteten hos en animerad långfilm för sju eller åtta år sedan, och om tio år så kommer det att vara omöjligt att skilja realtidsgrafik från verkligheten.

Med tanke på att Lucasarts ännu inte utannonserat vilka plattformar ”1313” ska släppas till, hur bra spelet ser ut, och hur stolta alla inblandade är över grafiken, finns det med andra ord inte mycket som talar emot att spelet är på väg till nästa generations spelkonsoler.

Jonas Högberg