Sony gör spel av tv-reklam

Utforskar interaktiva möjlig-
heter – med sitt nya patent

SPELA

Sony laddar för framtiden.

Nu har spelföretaget patenterat en lösning som konverterar tv-reklam till interaktiva spel.

Ett exempel: för att avsluta en McDonald’s-reklam måste tittaren ropa hamburgerkedjans namn.

Tv-reklam kan få vem som helst att stänga ner, och i värsta fall stänga av.

Nu jobbar Sony på en lösning som ska aktivera tittaren under reklampauserna. Gamenmotion har hittat en patentansökan som Sony skickade in härom veckan – för en lösning som ska kunna förvandla reklam till spel.

”Spela” reklamen

Enligt patentansökan ska en ”mediaspelare som är kopplad till sändningen eller en strömmande mediakälla” (Playstation 4?) kunna identifiera ifall segmentet ifråga har interaktiva möjligheter och därefter starta ett minispel som ska kunna spelas tillsammans med andra. Tittarna ska kunna interagera med diverse Playstation-kontroller, allt ifrån en vanlig Dual Shock 3 till Playstation Move och kameran Playstation Eye.

Skrik produktens namn

Sonys exempel innefattar bland annat möjligheten att snabba upp reklamfilmer genom att kasta pickels på hamburgare eller genom att helt enkelt få tittaren att skrika produktens namn, som McDonald’s, för att kunna avsluta reklamen. Man ska även kunna beställa produkter direkt i reklamen, samt ges tillfälle att välja om man vill ha en romantisk eller actionstinn reklamfilm.

Jonas Högberg