– Alla i teamet spelar Pro evolution soccer

Fifas onlineproducent om årets förändringar

1 av 11
SPELA

”Fifa 12” var en smärre revolution för Electronic Arts årliga spelserie. ”Fifa 13” lovar inte lika mycket – förutom att helt förändra den fysiska känslan över hela fotbollsplanen.

– Det gör spelet förutsägbart oförutsägbart, menar onlineproducenten Garreth Reeder.

”Fifa 13” har inte genomgått några gigantiska förändringar på samma sätt som ”Fifa 12” gjorde, men känns ändå annorlunda. Du har sagt att ni jobbat mycket på den fysiska närvaron i spelet – kan du utveckla det?

– Ja, absolut. I ”Fifa 12” så var fysikmotorns stora uppgift att simulera de här realistiska kollisionerna spelare emellan, det var alltså inga förinspelade animationer utan de skapades i realtid utifrån varje enskild situation. Och nu, i ”Fifa 13”, har vi implementerat fysikmotorn i hela spelet... En sak som spelare alltid vill ha i sina fotbollsspelare i ”Fifa” är fart, tempo, eller hur? ”Jag vill vara jättesnabb och kunna springa förbi alla andra.” Och vad jag tycker är så himla tilltalande med ”Fifa 13” är möjligheten att kunna använda sin storlek, sin styrka, sin position på planen som ett sätt att kunna kontra motståndarens fart. Jag spelade en match med Manchester City tidigare idag och hade lämnat motståndarförsvaret bakom mig och hade ett friläge med målvakten. I ”Fifa 12” hade det varit lika med ett skott på mål, men här lyckades en försvarare få upp en hand på min axel vilket påverkade min balans tillräckligt mycket för att jag skulle missa målet med mitt skott. Det kändes som ett väldigt realistiskt ögonblick. Spelet är inte lika förutsägbart som sina föregångare.

Inspireras av ”Fifa street”

Jag gillar verkligen det nya sättet spelarna tar emot bollen på, vissa feltajmar det där helt och får bollen att flyga upp i luften, vissa får den för långt ifrån sig...

– Det där är kul... När vi skulle titta närmare på just mottagningar inför ”Fifa 13” så visade vi upp en video från ”Fifa 12” för hela teamet där en medioker försvarare som hade typ 50 rent generellt i färdigheter och sånt gjorde världens snyggaste nedtagning på en boll som kom högt från andra sidan planen. I ”Fifa 13” skulle samma spelare ha stora problem med en sådan boll och kanske till och med tvingas att nicka ut den för säkerhets skull. Man måste använda huvudet mycket mer när man spelar, man måste tänka på de specifika spelarna ifråga, och inte bara förutsätta att alla kan göra alla saker lika bra.

Har ”Fifa street” inspirerat ”Fifa 13” på något sätt?

– Definitivt. Vi har lånat några dribblingsidéer från ”Fifa street”, men det är ju i grunden två olika spel. Det går ut på att dribbla sig förbi motståndare i en-mot-en-situationer, vilket inte nödvändigtvis är fallet hos oss. Men visst har det influerat hur man har mer kontroll i just såna situationer i ”Fifa 13”.

Inga filmningar – någonsin

Jag blev lite förvånad när jag såg att ni gett spelaren som försvarar en frispark möjligheten att krypa närmare frisparksskytten. Det är ju fusk, men samtidigt är det ju något som händer i varenda match i varenda liga. Har ni funderat på att addera liknande moraliska betänkligheter?

– Det där är definitivt en gråzon rent moraliskt... Det är ju något som rent tekniskt är... fusk. I spelet låter vi dig komma undan med det under vissa omständigheter, men om man till exempel fuskar vid frisparken för mycket kan man få gult kort för det. Men det där är något vi vill vara väldigt försiktiga med, för vi vill ju representera sporten när den är som bäst. Och vi vill inte fördöma eller lägga in features som inte går hand i hand med det. Så det är definitivt något vi tänker på.

”Pro evolution soccer” har ju introducerat filmningar – är det något ni funderat på?

– Det är något som många har frågat oss om genom åren, men vi kommer nog aldrig att implementera det.

Domaren då? Har ni någonsin snackat om att låta honom ta fel beslut på planen?

– Ja, vi har diskuterat det, men det skulle aldrig funka. Kanske framförallt på grund av vår relation med Fifa, vi skulle bli en bidragande faktor till att folk håller på och tvivlar på domarna.

Håller ögonen på ”Pes”

Har ni slutat bry er om ”Pes” eller inspirerar Konami er fortfarande?

– Säg så här: så fort det nya ”Pes”-demot kom ut så satt vi alla och spelade det på kontoret. Oavsett om man är en författare eller en musiker eller vad som helst så måste man vara medveten om sin omgivning, vad som händer. Så visst bryr vi oss om dem. Vi spelar deras spel, de spelar våra spel. Men det är inte så att vi reagerar på det de gör, vi har redan stakat ut vår riktning, vart vi är på väg med framtida spel.

Så ni vet redan vad ni vill göra med ”Fifa 14”, menar du?

– Vi har vissa idéer, men mycket av det där kommer inte bestämmas förrän det här spelet har skeppats och vi börjat få in feedback på det från de som spelar det.

Vad är din favoritaspekt av ”Fifa 13”?

– Jag tror att det är det vi redan pratat om, det nya sättet att ta emot bollen. Det har förändrat spelet på ett sätt som jag inte sett maken till på väldigt, väldigt länge. Det är hela den här grejen med förutsägbarhet kontra oförutsägbarhet... Eller så här, ett annat sätt att se på det är att det gör spelet förutsägbart oförutsägbart (skratt). För mig så är magin med fotboll, riktig fotboll, när spelare, under vissa omständigheter, kan få till den där perfekta mottagningen, få ett skott på mål som ingen annan kan kopiera, och i tidigare versioner av vårt spel så kändes det som att alla kunde göra det hela tiden. Och nu, när de där magiska ögonblicken händer, så blir det så mycket mer spännande. Och när man gör en riktigt dålig mottagning så är det också mycket mer spännande eftersom det är mer realistiskt. Det kan vara till ens fördel eller till ens nackdel. Precis som i riktig fotboll.

Jonas Högberg