Spela är större – än all konkurrens

Sveriges största spelsajt drygar ut sitt försprång

SPELA

I oktober 2010 lanserade Aftonbladet sin storsatsning på spel.

Två år senare har Spela bland annat hunnit täcka ett flertal spelmässor ute i världen, skriva flera hundra recensioner, göra webb-tv, rikta strålkastarljuset mot de hetaste snackisarna och hårdsatsa på e-sport.

Resultatet: Sveriges överlägset största spelsajt.

Alfred Holmgren
Alfred Holmgren

235 888 unika besökare.

Så många valde att klicka sig in på Spela förra veckan. Det är fler besökare än de tre närmaste konkurrenterna hade – tillsammans.

Och inte nog med att Spela varit Sveriges största spelsajt sedan lanseringen 2010 – trailerbloggen Speltuben hör alltjämt till Aftonbladets allra populäraste bloggar.

Ny storsatsning

I höst har Aftonbladets fortsatta spelsatsning rivstartat med en exklusiv resa till Boston för att förhandstesta ”Assassin’s creed III” och intervjua teamet bakom spelet – samt inte minst direktsändningen av ”Starcraft II”-EM från Globen.

Och vi är inte mätta på e-sport än. Nyligen kunde vi avslöja att hela den kommande säsongen av e-sport-SM – totalt över 60 timmar – kommer direktsändas på aftonbladet.se, i samarbete med Dreamhack. Samtidigt lanseras en ny e-sportsajt, som kommer ha ett eget nyhetsflöde tillsammans med exklusiva reportage och intervjuer.

– Läsarna brukar bli förvånade när vi skriver om e-sport. I själva verket borde det vara en självklarhet för alla stora tidningar att bevaka denna folkrörelse, säger Aftonbladets spelredaktör Alfred Holmgren.

Stor spännvid

Spela har givetvis fler spännande storsatsningar på gång. Men det här är också sajten som tar de smalare titlarna och indiespelen på allvar – vilket inte minns blir tydligt på Spela-bloggen.

– Jag är sjukt stolt över vårt fortsatta samarbete med Blog ’em up. Det känns naturligt för Sveriges i särklass största spelsajt att alliera sig med Sveriges i särklass bästa spelblogg, säger Alfred Holmgren.

Jonas Högberg