Startsidan / Nöjesbladet / Spela
Intervju

– Sjukt svårt att göra spel

Josef Fares om sin nya karriär – speldesigner

Han är känd som filmregissör.

Men nu byter Josef Fares spår – för att istället göra tv-spel. På sitt sätt.

– Det här spelet är gjort av kärlek. Jag har inte tillåtit någon jävla utgivare att komma in och förstöra, säger han i en öppenhjärtig intervju med Spela.

Josef Fares   Josef Fares

”Brothers: A tale of two sons” är inte som andra spel.

Premissen är enkel: två bröder ska hitta medicin till sin sjuka pappa. De ger sig ut på en fantastisk resa genom ett vackert sagolandskap där de möter olyckliga troll, folkilskna hundar och godmodiga gubbar.

Det är en resa som är mer unik än den till en början ser ut att vara. Spelaren kontrollerar båda bröderna samtidigt med varsin styrspak och interagerar med objekt och karaktärer med varsin knapp. Men även om kontrollen är spartansk är själva spelet långt ifrån att vara det. Inga pussel eller spelmoment kommer att upprepas under det drygt fyra timmar långa äventyret.

En designfilosofi som inte tillhör normen när det gäller tv-spel. Men å andra sidan har Josef Fares aldrig aspirerat på att vara som alla andra. När han 23 år gammal slog igenom med ”Jalla! Jalla!” för tolv år sedan hyllades han för sina säregna actionscener, visuella knep och djupt mänskliga karaktärer.

Men nu har alltså Fares lagt karriären som filmregissör på hyllan för att jobba med något mycket svårare: spel.

”Simpelt som Super Mario”

– Det är verkligen sjukt svårt att göra spel, säger han till Spela. När man inser allt jävla jobb som behövs för att göra spel... Det är helt galet mycket... Helt absurt, helt absurt. Så mycket arbete och jobb som behövs... Det går inte ens... Jag kunde inte ens tänka mig... Jag ska försöka göra allt i min makt att nå ut med hur mycket jobb det är att göra spel. För nu kan jag bli imponerad bara det är en gubbe som springer – förstår du? Ibland kan man bli så hård mot spel, kan jag tycka, men de lägger ner sjukt mycket jobb. Det är ju mycket svårare att göra spel än film. Att göra film är ju svårt på ett annat sätt, där nailar du dina scener, sedan så har du dem, men i spel – om jag skulle jämföra det med film, det är som att publiken skulle kunna gå runt med kameran och filma det de vill se själva, vända på kameran och börja filma teamet. Det är som att ha en publik på inspelningsplatsen. Just den interaktiva delen gör det sjukt mycket mer komplext.

Är det fyra år sedan nu som du kom på idén till ”Brothers: A tale of two sons”?

– Ja. Jag är ju ett stort fan av de här gamla rollspelen, ”Secret of Mana”, ”Soul blazer”, ”Lufia”, ”Chrono trigger”, så jag ville göra något som liknade de spelen. Och man kan ju se vissa referenser – top down-perspektivet, myskänslan. Sedan har det ju utvecklats, men grundmekaniken med ”Brothers” uppkom då. Och sedan har jag kämpat för att få igenom den, för att få den att bli det den är idag.

Har det varit många negativa reaktioner på kontrollsystemet, menar du?

– O ja. Alltså... Ja, det har det. Även här i huset har man frågat sig, ”kan man göra så?”, så det har varit mycket att jag fått kämpa för min sak. Framför allt har jag haft teamet i ryggen, du vet, deras input och det jobb de har gjort, de har trott på idén, så det är också det som... Sedan har vi förfinat idén jättemycket här så jag är sjukt tacksam för det grymma teamet, det är verkligen viktigt att påpeka.

Hur är det med temat? Än en gång gör du något som kretsar kring en familj, det är något som präglar många av dina filmer...

– Jag skulle snarare säga att det är värmen som är en gemensam nämnare. Jag tror man kommer uppleva någon slags värme när man är klar med det här spelet, både värme och lekfullhet. Storyn är ju väldigt simpel: man ska rädda sin far. Det är ingen ond snubbe som kommer, du vet, utan det är bara det där. På ett sätt är det lika simpelt som ”Super Mario”. Man ska rädda prinsessan... Förstår du vad jag menar?

”Bara tänkt på spelets bästa”

Ja, absolut.

– Men det är om man ska hårdra det. Jag älskar den här simpliciteten, att det bara är en knapp, att allting är så soft och liksom luddigt. Jag gillar att det är upp till spelaren själv att få uppleva det.

Du berättade att du är väldigt stolt över de här små historierna du har vävt in i spelet. Vad är ursprungstanken med dem?

– Ja, alltså, det är så här... Det här spelet är gjort av kärlek. Jag har inte tillåtit någon jävla utgivare att komma in och förstöra. Några nämnde co-op och jag bara ”skämtar du, vi kan inte ha co-op i det här spelet – nej, det går inte, that’s it”. Jag tycker att utgivare, vissa av dem, beter sig som idioter. Tyvärr så är det ju så. Och de har väl som argument ”kreativa människor, de tänker bara så här och bla bla”, men nej, så är det inte. Jag har jobbat i en bransch där man både tänker på den ekonomiska aspekten och den kreativa, och när de två möts, det är då något bra händer. Och det är klart, har du ett jobb där du sitter och är nojig över dina aktiechefer, då blir det att du tar fegare beslut och då blir det tråkiga produkter. Så har inte vi tänkt. Teamet har bara tänkt på vad som är det bästa för spelet.

Var det svårt att hitta en förläggare som gick med på dina villkor?

– Nej, inte mot slutet. De kom ju in när vi hade jobbat med spelet ett tag, det hade inte gått annars.

Du har mocappat ansiktena i spelet själv – alla roller?

– Ja, men typ. Det har varit skitkul.

Du funderade aldrig på att dra in din egen familj i spelet också?

– Nej (skratt). Men en liten koppling finns det ju, det är två bröder och det är ju jag och min brorsa, liksom.

Läs andra delen av vår stora Josef Fares-intervju imorgon!

Jonas Högberg

Speltoppen

1 (NY) The elder scrolls online pc

 

2 (1) Diablo III: Reaper of souls pc

 

3 (2) Infamous: Second son Playstation 4

 

4 (4) Diablo III pc

 

5 (10) Minecraft Xbox 360

 

6 (3) Fifa 14 Playstation 3

 

7 (12) Fifa 15 Playstation 4

 

8 (ÅT) Counter-strike: Source pc

 

9 (5) Fifa 14 Xbox 360

 

10 (9) Final fantasy X/X-2 HD remaster Playstation 3
 

11 (16) NHL 14 Playstation 3

 

12 (14) NHL 14 Xbox 360

 

13 (11) Titanfall pc

 

14 (ÅT) Assassin’s creed IV: Black flag pc

 

15 (6) Battlefield 4 pc

 

16 (ÅT) Skate 3 Xbox 360

 

17 (19) The Lego movie videogame Playstation 3

 

18 (17) The Lego movie videogame Xbox 360

 

19 (ÅT) Far cry 3 Xbox 360

 

20 (20) Lego Marvel super heroes Playstation 3


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.

Om Aftonbladet