EA inför mikrotransaktioner – i alla sina kommande spel

Planerar att ta betalt för olika inslag i spelen

1 av 6
”Fifa 13”
SPELA

Electronic Arts tänker införa mikrotransaktioner i alla sina framtida spel.

Det är ett löfte som bemötts med starka reaktioner från hardcorespelare på spelforum världen över.

– EA försvarar sin titel som Amerikas sämsta företag, säger användaren Diddy Kong på Neogaf.

Spelvärlden är i gungning efter att enorma utgivaren Electronic Arts meddelade att de har för avsikt att implementera så kallade mikrotransaktioner – att sälja virtuella föremål och annat för riktiga pengar i själva spelen – i alla sina framtida spel. Det här gäller oavsett om det är nedladdningsbara free to play-spel eller spel som säljs för 600 kr i butik. Nysläppta skräckspelet ”Dead space 3” använder sig av den här modellen.

– Nästa stora grej på affärssidan kommer att vara mikrotransaktioner inom spelen, sa EA:s affärschef Blake Jorgensen i sitt tal på Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference.

– Vi är på väg att bygga in möjligheten att betala för saker längs vägen i alla våra spel, det kan vara allt ifrån att levla, köpa en ny karaktär, köpa en lastbil, en pistol, vad det än må vara. Konsumenterna uppskattar och omfamnar de här möjligheterna.

”Blir sparkad i kulorna”

Men frågan är om de verkligen gör det. Hardcore-gamers har spytt galla över Electronic Arts på spelsajter och forum världen över sedan den här nya strategin blev känd.

– Som konsument uppskattar jag verkligen mikrotransaktioner. Jag uppskattar att bli sparkad i kulorna upprepade gånger också, skriver läsaren WillyTheAntelope på Eurogamer.

– Storartade nyheter för aktieägarna! Inte lika goda nyheter för gamers, anmärker Jeff Kaos på Gameinformer.

– Förr i tiden var fuskkoderna i alla fall gratis, påpekar waterydave på Neogaf.

– Tryck ”köp” för att ”vinna”, skriver wizlon på Eurogamer.

”Rånar oss”

Destructoids frispråkige journalist Jim Sterling verkar inte heller vara särskilt positiv till det hela:

– Jag var orolig över att nästa generation inte skulle föra med sig några stora framsteg, men som tur är så försöker i alla fall EA vara innovativa med spännande sätt att råna oss på! skriver han på sin Twitter.

– Den mobila spelrevolutionen handlar inte så mycket om innovation som den handlar om monetarisering, hävdar spelregissören Russell Carroll på Gamesindustry.

– Wii U förde med sig en helt ny innovativ kontroll – den är som en schweizisk armékniv, full av möjligheter. Tyvärr är utvecklare mer intresserade av mikrotransaktioner i mobilspel än att verkligen utforska nya sätt att spela.

Jonas Högberg