Kvinnliga spelhjältar ratas av spelutgivare

Remember me avfärdades på grund av hjältinnan

1 av 14
SPELA

Kommande science fiction-spelet ”Remember me” var länge ett projekt som få utgivare ville ta i ens med tång.

Anledningen: spelets huvudperson är en kvinna.

Det släpps få spel med kvinnliga protagonister. Detta eftersom utgivarna vill tjäna pengar, och är övertygade om att kvinnliga hjältar säljer sämre än manliga.

Franska utvecklaren Dontnod Entertainment jobbade därför länge i motvind med sitt kommande spel ”Remember me”.

– Vi hade några företag som sa: ”Vi vill inte ge ut spelet eftersom det inte kommer lyckas. Ni kan inte ha en kvinnlig spelkaraktär. Det måste vara en manlig karaktär, så enkelt är det”, säger creative director Jean-Maxime Moris till Penny Arcade.

”Kan inte kyssa en annan snubbe”

Saker och ting blev inte direkt lättare av att hjältinnan Nilin har en relation med en man i spelet.

– Vi ville kunna bidra med en inblick i Nilins privatliv, och det innebär att vi, vid ett tillfälle i spelet, ville ha en scen där hon kysser en kille. Något som fick folk att säga att ”du inte kan få den manliga spelaren att kyssa en annan snubbe i spelet, det kommer kännas obekvämt”.

– Jag anser att om man tänker sådär så kommer det här mediet aldrig att mogna. Man behöver givetvis en viss nivå av immersion, men det är inte som att hela din sexuella läggning ställs på sin spets av att spela ett spel. Jag vet inte, för mig är den där attityden extremt konstig.

Manliga hjältar säljer bättre

Dontnod hittade till slut en samarbetspartner i Capcom, och spelet ska släppas i juni i år. Om man ska gå efter den statistik som spelforskningstjänsten EEDAR tagit fram är dock ”Remember me” dömt att misslyckas. För några år sedan undersökte nämligen EEDAR just varför det är så få kvinnliga hjältar i spelvärlden. Av 669 nutida spel frontades endast 24 stycken exklusivt av en kvinna. Lite mindre än hälften av spelen gav spelaren chansen att välja mellan en manlig och en kvinnlig protagonist.

De spel som endast hade en manlig hjälte sålde lite bättre än de som hade båda könen representerade, men skillnaden blev än större när man jämförde med de spel som endast hade en kvinnlig hjälte. Spel med manliga hjältar sålde hela 75 procent bättre än de med kvinnliga hjältar.

Men kanske fanns det en orsak. EEDAR kunde även notera att spelen som hade exklusivt kvinnliga protagonister fick 60 procent mindre marknadsföringsstöd från sina utgivare än spelen med exklusivt manliga hjältar.

Jonas Högberg