Branschen rasar – mot svenska spelreklamen

Starbreeze och Overkill Games i blåsväder

1 av 4
Reklamfilmen för ”Payday 2” har väckt bestörtning i spelbranschen.
SPELA

Kommande svenska spelet ”Payday 2” har hamnat i skottlinjen efter att en kontroversiell reklamfilm släppts på Youtube.

Något som fått svenska spelutvecklare, däribland Josef Fares, att rasa.

Utgivaren Starbreeze menar att de inte godkänt filmen och har nu tagit ner den.

Svenska spelföretaget Starbreeze är i blåsväder. Under måndagen uppmärksammades en kontroversiell Youtube-video i sociala medier. I videon ses två svenska ”Top model”-deltagare gå runt på spelstudion Overkill Softwares kontor och prata om en tävling där de ska hitta ”de hetaste, sexigaste tjejerna i världen” till den kommande ”Payday”-filmen.

I filmen pratas det om ”gigantiska penisar” och lesbiskt sex.

Tonen och budskapet har upprört många svenska utvecklare.

”Så jävla korkad”

– Den här skiten är så jävla korkad. Jag skäms verkligen för att jobba åt Starbreeze/Overkill just nu, skriver Josef Fares, som gör spelet ”Brothers: A tale of two sons” för Starbreeze, på Twitter.

– Overkill och Starbreeze uppfann just en tidsmaskin och tog oss 15 år tillbaka i tiden, skriver Christofer Sundberg, chef för spelföretaget Avalanche Studios, på Twitter.

– Jag tror att hela spelutvecklar-Sverige gjorde en kollektiv face-palm till den videon, skriver Barcraft-grundaren och Paradox-producenten Ina Bäckström, också på Twitter.

Även utanför Sverige har filmen uppmärksammats. ”Starbreeze och Overkill orsakar rabalder med Paydays tjejtävling”, skriver brittiska Edge.

Starbreeze menar dock att filmen godkänts varken av dem eller Overkill, och att den lagts ut olovligt. Filmen har nu tagits ner av spelföretaget men finns fortfarade att se på Youtube.

”Kommer vidta åtgärder”

I ett officiellt uttalande förklarar Starbreeze att de ”inte på något sätt står bakom den kvinnosyn som förmedlas i filmen och tar med bestämdhet avstånd från filmen och dess innehåll. Filmen står på intet sätt för bolagets värderingar. Starbreeze beklagar att denna film har tagits fram och lagts ut på internet och har nu initierat en utredning för att nå klarhet i frågan samt de frågor som filmen aktualiserar. Bolaget ser mycket allvarligt på händelsen och kommer att vidta åtgärder.”

– Under en period tog vi in förslag på olika marknadsföringsidéer för filmprojektet ”Payday”, kommenterar Starbreeze-chefen Bo Andersson Klint. Den här filmen hör av självklar anledning till en av de idéer som vi direkt avfärdade och tackade nej till.

Jonas Högberg