Begravde sitt spel i öknen

Rohrers senaste idé chockade publiken på GDC

SPELA

Speldesignern Jason Rohrer har gjort sig känd för sina ovanliga spel.

Men inget toppar hans senaste påhitt: ett spel som ligger nergrävt någonstans i Nevadaöknen.

Och som ska spelas först om tusentals år.

”Passage”
”Passage”

Jason Rohrer (mest känd för livssimulatorn ”Passage”) tog sin publik på sängen när han berättade om sitt senaste spel på årets Game Developers Conference. Anledningen var att han själv inte spelat det, och inte hade för avsikt att låta någon levande person göra det heller.

Rohrers spel, ett brädspel, var del i en tävling som många stora speldesigners (bland andra Will Wright, Jenova Chen och Harvey Smith) alla hade bidragit till, och som kretsade kring temat ”mänsklighetens sista spel”. Skillnaden var att Rohrer inte hade nöjt sig med att presentera en idé – han hade redan genomfört sitt projekt.

”Inte avsett för nuet”

Spelet som Rohrer skapat heter ”A game for someone” och har inspirerats av uråldriga brädspel samt arkitekter och byggmästare som iscensatt enorma byggprojekt som de aldrig skulle få se slutförda inom sin livstid.

– Jag ville skapa ett spel som inte är avsett för nuet, ett spel som varken jag eller någon nu levande människa kommer att spela, sa Rohrer enligt Polygon.

Detta åstadkom amerikanen genom att först skapa en elektronisk version med regler som fick testas av en artificiell intelligens och som även fick mandat att göra ändringar.

Kommer upptäckas inom 2700 år

Därefter tillverkades en brädspelsversion av titan. Reglerna skrevs ner på syrafritt papper som förseglades i en hermetiskt tillsluten glastub, som i sin tur nu förvaras i en titan-behållare nedgrävd någonstans i Nevadaöknen tillsammans med själva spelet.

I sin presentation på GDC påpekade Rohrer att spelet kan komma att ligga där i tusentals år innan någon råkar på det. Men samtidigt ville han ge sina åhörare ett frö av hopp att kunna hitta spelet själva genom att ge alla i publiken varsitt kuvert. Varje kuvert innehöll 900 olika GPS-koordinater, sammanlagt över en miljon. Enligt Rohrers beräkningar så kommer spelet att uppdagas någon gång inom de närmaste 2700 åren om en person besöker en av dessa koordinater om dagen med en metalldetektor.

Jonas Högberg