SPEL: Kvinnor har svårt att ta plats i branschen

”Vi jobbar inte med kvotering, vi anser att kompetens är individbaserat”

1 av 4
Patrick Bach är exekutiv producent på speljätten Dice. ”Vi jobbar inte med kvotering, vi anser att kompetens är individbaserat oavsett om man är man eller kvinna”, säger han.
SPELA

Tre av tjugo spelutvecklare är kvinnor.

Och spelbolagens styrelser är totalt dominerade av män.

Ett upprop på Twitter har satt strålkastarljuset på situationen för kvinnorna i spelbranschen.

– Den har blivit en ögonöppnare för hur illa det är på vissa ställen, säger spelexperten Emmy Zettergren Nordström.

Spelbranschen har statistikförts av samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen.

15 procent av landets spelutvecklare är kvinnor. Stardoll, världens största mode- och spelcommunity för tjejer, sysselsätter en dryg fjärdedel av dessa.

Samtidigt kritiseras spelbranschen gång efter annan för att porträttera kvinnor med stora bröst, smala midjor och tunna personligheter.

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, menar att den sneda könsfördelningen når hela vägen ut i rutan.

– Det innebär rimligen att vi har fler manliga perspektiv även i spelen, säger han.

”Tas inte på allvar”

I styrelserummen för de sex största svenska spelbolagen, sett till omsättning och anställda, sitter uteslutande män.

Patrick Bach, exekutiv producent på speljätten Dice, har inga svar på varför så få kvinnor ger sig in i branschen.

– Vi jobbar inte med kvotering, vi anser att kompetens är individbaserat oavsett om man är man eller kvinna. Och vi ser det som en outnyttjad marknad att hitta kvinnliga spelutvecklare, säger han.

Emmy Zettergren Nordström är speljournalist och vittnar om en bransch som sakta blir mer jämställd, men som också har längre att gå än de flesta.

– Det är ingen jämställd bransch, det är det inte. Det har varit ett tufft klimat. Svårt att ta sig in och bli tagen på allvar som kvinna.

”En ögonöppnare”

På Twitter rullar en kampanj, #1reasonwhy, där kvinnliga spelutvecklare delar med sig av sexismen de möter i branschen.

– Den har blivit en ögonöppnare för hur illa det är på vissa ställen. Spelbranschen måste rannsaka sig själv. Företag och personligheter inom spelvärlden måste ta ställning mot hur situationen ser ut, säger Emmy Zettergren Nordström.