”Diablo”-förfadern får nytt liv

Svenska Arrowhead Studios tolkar om klassiska arkadspelet Gauntlet från 1985

1 av 5
SPELA

ACTION ”Warrior needs food badly.”

Trailern för svenska Arrowhead Studios ”Gauntlet”-remake avslutas med en sampling av det klassiska originalets kanske mest kultstämplade citat. Och även om det inte på långa vägar nått samma ikonstatus som, säg, ”Our princess is in another castle” dröjer det inte länge innan jag låter mig begravas under den historiska tyngd de där orden bär på.

Utan ”Gauntlet” inget ”Diablo”

För utan ”Gauntlet” hade vi antagligen inte fått uppleva spel som ”Torchlight” och ”Diablo”.

Eller ”Magicka”, för den delen.

Arrowhead Studios chef Johan Pilestedt erkänner det utan omsvep när han visar mig runt i spelstudions lokaler i Globen-området. Många av medarbetarna är fanatiska fans av arkadspelet från 1985, något som demot jag får spela onekligen verifierar.

Köttar med hammare

Jag och mina tre co-op-partners får välja mellan fyra olika karaktärer som alla har sin egen spelstil. Trollkarlen och alven kastar eldklot och skjuter pilar på avstånd, medan krigaren och valkyrian köttar med hammare och spjut.

Tillsammans gör vi processen kort med en uppsjö av monster i klassisk hack & slash-stil, letar nycklar och spränger hemliga väggar. Det finns specialattacker som kräver några sekunders uppladdning (krigaren snurrar runt som en kulstötare med sin hammare, valkyrian skickar iväg sin sköld som en bumerang), och man kan även hitta reliker som ger olika fördelar.

Tajt och väldesignat

Mer komplicerat än så är det inte. Och mer komplicerat än så behöver ”Gauntlet” inte heller vara. Att mörsa i co-op kan liksom inte bli tråkigt så länge kontrollen är tajt och bandesignen hela tiden eggar spelaren framåt. Att Arrowhead dessutom tänkt ge de fyra olika kämparna varsin udda persona som ska lysa igenom i det nyskrivna dialogmanuset är goda nyheter för alla oss ”Magicka”-fans som älskade spelets skruvade konversationer.

Mycket talar med andra ord för att utsvultna ”Gauntlet”-fans äntligen kommer att kunna smörja kråset igen i sommar.

FAKTA

Förtitt: Gauntlet

Format:

Pc (release: sommaren)

Spela även: ”Torchlight” (pc, Xbox 360). Både ”Diablo” och ”Torchlight” är mer avancerade spel än ”Gauntlet”, men det märks var inspirationen kommit ifrån. Rent estetiskt ligger ”Torchlight” närmast nyversionen av ”Gauntlet”.

Visste du att... de slumpgenererade nivåerna i ”Gauntlet” får sällskap av studiodesignade banor? Arrowhead Studios har själva skapat ett knippe nivåer där man lagt större fokus på utforskande och pussellösning. Det kommer även att finnas boss-strider.

Just nu: minns vi med fasa”Gauntlet: Seven sorrows” – det senaste spelet i serien, som släpptes 2005 och var horribelt linjärt (och horribelt i största allmänhet).

Utse årets spel – i vår stora läsaromröstning Guldstickan!