Tv-spelen hyllas – av kulturministern

Lena Adelsohn Liljeroth: Spelande ökar kreativiteten

1 av 3
Dreamhack i Jönköping är världens största lan-party.
SPELA

Spel har inte alltid framställts som en positiv hobby av politiker.

Men nu pekas spelbranschen ut som ett föredöme – av Lena Adelsohn Liljeroth.

– Spelandet är unga människors kanske mest utbredda fritidsintresse. Samtidigt möts det ofta av skepsis i debatten, skriver kulturministern.

Valet närmar sig med stormsteg. Alldeles säkert är det därför kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth nu har skrivit ett debattinlägg på Jmini.se om hur arbetstillfällena inom kultursektorn blivit fler sedan Alliansen tog makten.

Men att kulturministern väljer att fokusera på spelbranschen i sin text kanske kan komma att förvåna vissa.

Vill lyfta fram positiva sidor

– Dataspelsbranschen är en av de snabbast växande underhållningsbranscherna i Sverige. Nio av tio barn och ungdomar spelar data- eller tv-spel, vilket gör spelandet till unga människors kanske mest utbredda fritidsintresse. Samtidigt möts spelande ofta av skepsis i debatten, skriver Adelsohn Liljeroth.

Kulturministern menar att det är dags att ”bredda diskussionen” om spel, och inte längre låta de negativa rubrikerna – såsom farhågor om potentiella skadliga bieffekter – ta störst plats.

”Inte bara passivt”

– Dataspelen är vår tids nya form av berättelser som kräver ett aktivt deltagande – inte bara ett passivt mottagande. Spelen utmanar och stimulerar till lärande och nya färdigheter. Några positiva effekter är att spelande bidrar till att öka ungdomars kreativitet, logiskt tänkande, reaktionssnabbhet och kunskaper i engelska. Spelandet kan stimulera till nyfikenhet och på så vis vara en dörr in till kulturens och musikens värld.

Lena Adelsohn Liljeroth ser den växande datorspelsindustrin som ett bevis på att arbetsmarknaden förändras, och menar vidare att ”framtidens ledare och kreativa medarbetare” mycket väl kan återfinnas bland deltagarna på Dreamhack.