Spelarna besvikna – trots ”Day Z”-succén

Miljonsäljaren fortfarande inte på långa vägar helt klar

1 av 6
SPELA

Zombiespelet ”Day Z” är galet populärt.

Vid det här laget har 3 miljoner spelare köpt tidiga versioner av det via Steam.

Men många är missnöjda på spelet – som kallats en av spelvärldens största blåsningar.

2012 släppte Dean Hall den egenutvecklade modden ”Day Z” till militärspelet ”Arma 2”. Modden, en sorts överlevnadssimulator med zombietema, blev snabbt oerhört populär och triggade Hall att omvandla den till ett eget spel tillsammans med spelstudion Bohemia.

I december 2013 släpptes alfaversionen på Steam via Early Access, och det är alltså den som nu sålts i 3 miljoner exemplar. Den slutliga versionen planeras vara färdig tidigt 2016.

”Det suger”

Dean Hall lämnade dock Bohemia i november 2014 för att starta en egen spelstudio. Och trots att mer än 80 personer fortfarande jobbar på spelet tycks det inte hända så mycket när det gäller uppdateringarna. Något som fått fansen att reagera starkt.

– Det suger att se ett spel med så mycket potential misslyckas. Spelets motor har grundläggande problem. Antagligen kommer projektet aldrig att komma på rätt köl igen, om de nu inte börjar om från noll, skriver användaren bobodeclown på Gamespot.

”Lata utvecklare”

– Som min vän sa: ”Day Z” är spelvärldens största blåsning näst efter ”Star citizen”, kommenterar the_rydster på Eurogamer.

– Det här är det längsta alfatestet någonsin, lägger Hunterseeker till.

– 3 miljoner lättlurade idioter (mig inkluderad) handlar det om. Utvecklarna är lata. Även om spelet görs på en ny motor så har de inte brytt sig om att addera något nytt, skriver Scottwillis på Joystiq.