Finsk supersuccé har blivit svensk

1 av 3
SPELA

Finska supersuccén ”Angry birds” är inte så finsk längre.

Det senaste spelet i serien, ”Angry birds 2”, är nämligen utvecklat i Stockholm.

– Det känns givetvis väldigt stort och lite konstigt – plötsligt är ”Angry birds” svenskt, säger Rovio Stockholms chef Oskar Burman i en exklusiv intervju med Spela.

Vad är det i ”Angry birds 2” som särskiljer det från tidigare ”Angry birds”-spel?

– Dels är det nya features som att man kan välja fågel, olika trollformler, dels är det själva upplägget som i att man går från rum till rum i en bana. Det finns en pvp-arena, det finns bosstrider, fåglarna kan levla, det finns hur mycket som helst. Spelet har blivit djupare, även om vi tror att vi samtidigt kommer kunna ha kvar casualpubliken. Rent visuellt är det nästan som en animerad film, en stor skillnad jämfört med det första spelet. Man måste ju tänka på att ettan kom 2009 och är ett gammalt spel idag.

Det är alltså så att flera olika Rovio-studior världen över har hjälpt till med utvecklingen av ”Angry birds 2”, men större delen av arbetet har utförts av Stockholmskontoret?

– Ja, speldesignen kommer härifrån, det är vår idé från början, hur vi ska bygga just det här spelet. Så det känns givetvis väldigt stort och lite konstigt – plötsligt är ”Angry birds” svenskt. Sedan är det givetvis många inblandade, som du säger. Det här blir vår första stora globala lansering så folk här sitter på nålar.

När startade ni Stockholms-divisionen?

– Drygt tre år sedan. Jag kom in då och började rekrytera folk, sedan tog det kanske ett, ett och ett halvt år att bygga studion, hitta lokaler och bra folk. Jag kommer från Dice (den svenska studion bakom ”Battlefield”, reds anm) och en hel del som jobbar här kommer från den sidan av spelvärlden. Men sedan har vi också tagit in en del folk från mobilspelsvärlden eftersom konsolsidan och mobilsidan har helt olika synsätt på spelutveckling. Det är viktigt att vi har folk från båda delarna, och det har varit väldigt kul att försöka få ihop dem.

– De senaste två åren har vi jobbat på det här spelet. För ett och ett halvt år sedan hade vi en klar prototyp.

Men det var inte klart från början att det ni gjorde skulle bli ”Angry birds 2”?

– Nej, det var en prototyp som många tyckte kändes fräsch. Spelet kunde symbolisera ett nytt steg för serien… Vi hade ett roligt projektnamn på det: Abba. Det var dubbelbottnat i det att vi kommer från Sverige och att Abba så klart var en stor exportsuccé, men det stod också för Angry Birds Big Adventure.

Jag läste en gammal intervju med Rovios tidigare brand marketing-chef Ville Heijari där han uttryckligen sa att Rovio antagligen aldrig skulle göra ”Angry birds 2”.

– Haha. Ja, det är möjligt att han kan ha sagt det.Det säger ju en hel del om hur Rovio tänkte för fem år sedan och hur man tänker nu.

Vad är det som förändrats, tror du?

– Vi har ju dividerat en hel del om vad vi ska döpa spelet till, teamet själva kände ganska tidigt att det här är ett stort steg framåt, det är ganska många nya spelfeatures, det är en värdig uppföljare. Alltså borde det heta ”Angry birds 2”. Sedan har det varit många viljor internt.

Ska det heta det? Är det Rovios bolag som gör en tvåa över huvud taget? Vad innebär det för de andra spelen? Och så vidare. Jag är väldigt glad att vi landade i ”Angry birds 2” eftersom jag anser att det är ett signifikant steg framåt. Det är få saker som markerar det lika tydligt som när man sätter en tvåa på titeln. Det är lite fånigt, men det blir så.

Det gick inte så bra för Rovio förra året. Företaget tvingades säga upp mer än 100 anställda, ni stängde en utvecklingsstudio och användarbasen för ”Angry birds”-spelen minskade rejält. Är det mycket som hänger på det här spelet?

– Det är klart att det är ett viktigt spel för oss, det ska vi inte sticka under stol med. Det är både kul och skrämmande för mig. Sedan är det inte make it eller break it-läge för Rovio Stockholm. Vi jobbar ju både med ”Angry birds” och andra, nya varumärken. Vi har ett nytt spel på gång som jag hoppas kunna visa innan årsskiftet. Men självklart är ”Angry birds 2” viktigt.

Om vi stannar kvar vid fjolåret så skedde en ganska märklig sak – ”Angry birds” anklagades för spioneri. Det påstods att den amerikanska och brittiska underrättelsetjänsten laddade ner privat information om ”Angry birds”-användare, något som Rovio avvisade…

– Jag vet inte var det där kom ifrån. Det var helt felaktigt i slutändan och… ”Angry birds” är ju ett enormt varumärke. Om man ska nämna ett mobilspel så är det antingen ”Angry birds” eller ”Candy crush”. Det hade lika gärna kunnat vara ”Candy crush”. Men det var intressant, det visar vilka ”curve balls” man kan få i den här branschen.

Rovio är ett väldigt kaxigt spelföretag. Inte så långt efter att första ”Angry birds” visade sig vara en succé talades det om att ni hade som mål att bli lika stora som Disney. Hur går det med den målsättningen?

– Det vi ofta säger är att Disney är en intressant liknelse. Det är en liknande stjärna i det att det är ett globalt entertainment-bolag som liksom har flera spår. Man gör film, har nöjesparker, tillverkar leksaker. Och det har ju varit en inspirationskälla för oss. Disney utgår alltid från filmerna, det är deras kärna, det är filmerna som skapar historierna. Men för oss är kärnan alltid spel – sedan sprider vi ut det i våra olika kanaler. Vi har ju ”Angry birds”-filmen på gång som kommer nästa år. Det ska bli väldigt spännande att se hur den tas emot. Det är ett nytt spår för oss, fåglarna har ju armar och ben.

Ni har gjort lite olika försök att introducera ”Angry birds” till konsoler. Det verkar dock onekligen som att ni inte är så intresserade av den marknaden längre. Eller har jag fel?

– Jag ska ju inte utesluta att det här aldrig kommer komma till konsoler, men det är inget vi jobbar aktivt med idag. Vi får se. Vi håller på att titta på massor av olika plattformar, just nu släpps ju spelet till IOS och Android, men det kan dyka upp till andra format också. Jag gillar ju soffspelande på konsol själv, men jag märker ju att… barnen sitter med en Ipad i soffan numera. Det kanske är jag som är gammal, bara. Spelet är ju byggt i Unity så det är lätt att porta det till andra format.

Kommer ”Angry birds” någonsin att komma till den där (pekar på Burmans Apple Watch)?

– Näe, det vet jag inte. Jag har inte spelat ett enda spel som jag tycker funkar bra till den här. Jag tror inte att det kommer bli en grej gemene man faktiskt spelar spel på.