Spelkriget står mellan de upplysta och pöbeln

SPELA

Jag vet inte hur det gick till, men plötsligt har jag förvandlats till Andres Lokko.

Installerat på den Iphone jag använder för att recensera spel finns en hemlig, osynlig app. Dess enda funktion är att förvandla mig till en dogmatisk domedagsprofet, fradgande och frustande, varje gång jag tummar mig in på App store och ser att folk hellre köper något som heter ”Angry birds” än gamla japanska 16-bitsspel.

Det börjar mer och mer gå upp för mig att det riktiga spelkriget ­inte står mellan Sony, Microsoft och Nintendo – utan mellan gott och ont. Mellan de upplysta och pöbeln. Mellan bevarandet av spelkulturen och bagatelliserandet av den.

För varje Iphone som säljs växer sig fienden allt starkare. Människor i jakt på billiga tidsfördriv slussas in i famnen på giriga app-­utvecklare som lyckats knycka framgångsrika spelrecept utan att få njurarna stämda av sig. På App store frodas deras kreativa inavel oförhindrat, och det gör ­fruktansvärda saker med männi­skor. En till synes frisk teknikskribent i sina bästa år kan till exempel få för sig att ­skriva en krönika om att han inte förstår grejen med Mario när man kan spela billiga kopior på sin mobil i stället.

Jag vet inte om det går att ­rädda de här människorna. Jag vet bara att de inte är som vi. De behöver inte en tv stor som en hockeyrink för att njuta av ett spel. De köar ­inte för att köpa senaste ”Halo”. De förstår inte vad de ska med ”Starcraft II” till, de har ju redan ”Farmville”. De har aldrig satt sin fot i en riktig arkadhall, aldrig petat ner veckopengen i ett ”Daytona USA”-kabinett med gulnad skärm. I stället tror de att de upplever något när de får luta sin telefon åt olika håll för att ­styra en illa renderad sportbil. De skulle inte kunna skilja ”Passage” från en säck potatis. Ica-Stig är en större stjärna i deras liv än Shigeru Miyamoto.

Det är dessa människor som håller på att ta vår spelkultur ifrån oss. Och de förökar sig. Om vi inte gör något åt saken kommer de snart vara lika numerärt överlägsna som zombierna i ”Left 4 dead” (och de kommer inte att fatta den referensen heller).

Kalla mig konservativ.

Sedan plockar du upp ett vapen och väljer sida.

FAKTA

Favvo

Red dead redemption (Xbox 360/Playstation 3)

Slutet sägs vara fantastiskt. Jag räknar med att återkomma med min rapport så här dags nästa år.

Dante’s inferno (Xbox 360/Playstation 3)

Med ”Dead ­space” ­visade Visceral ­games att de hör till spelvärldens skickligaste konceptkleptomaner. Av ”Dante’s ­inferno” att döma klarar de inte av att upprepa det.

Star wars: Battle for Hoth (Iphone)

Det senaste beviset på att tower defense inte KAN vara tråkigt.