Carl-Johan
Johansson

Spelkulturens riktiga fiender

CJ Johansson: Lyssna inte på fundamentalisterna

”Proteus”   ”Proteus”

Fundamentalister finns överallt. Även i spelbranschen.

Ed Key är förbannad.

Han har just ägnat tre år åt att skapa ”Proteus”, en finstämd liten interaktiv upplevelse där vi får möjlighet att vandra omkring i en handritad pixelvärld tonsatt med ett dynamiskt soundtrack. Det är allt som verket går ut på.

Och på grund av detta har han anklagats för att sabotera spelkulturen.
 

Branschlobbyisterna på sajten Gamasutra missförstod i vanlig ord- ning vad det handlade om och publicerade en artikel döpt till ”Det är helt okej att inte gilla antispel” där de strök alla hatare medhårs.

”Proteus” är förstås inte ett ”antispel”, för det första. Det definieras inte av vad det inte är. Det är inte skapat för att utgöra motsatsen till någonting annat. Key har gjort det för att förmedla någonting specifikt. ”Proteus” hade inte varit ”Proteus” om det varit designat annorlunda.

Men vad är ”Proteus” då? Är det verkligen ett spel? Nej, det är det inte. Inte i ordets traditionella mening. Och detta faktum borde ses som någonting bra och spännande i stället för ett dolt angrepp på spelkulturen.
 

Den belgiska konstnärsduon Tale of Tales myntade för några år sedan termen ”notgame” som en sorts ironisk definition för sina digitala skapelser. Det var aldrig menat som en genrebeteckning. Det var i stället tänkt att visa hur spel är en liten del av ett bredare interaktivt medium snarare än tvärtom.

”Kan vi skapa en form av digital underhållning som inte förlitar sig på strukturen i spel?” undrade de i ett blogginlägg. Vad är ett interaktivt konstnärligt verk som inte bygger på tävlingsmoment, mål, belöningar, att vinna och förlora?

”Proteus” är den senaste i raden av interaktiva upplevelser som försöker finna ett svar på de här frågorna. Och det är viktigt att vi faktiskt gör det om vi ska kunna göra plats för mer än en sorts upplevelser. Problemet här är överhuvudtaget inte Ed Key.

Problemet är de som vill begränsa mediet i stället för att bredda det.

Carl-Johan Johansson

Speltoppen

1 (NY) Destiny Playstation 4

 

2 (4) The Sims 4 pc

 

3 (NY) Hyrule warriors Wii U

 

4 (2) NHL 15 Playstation 4

 

5 (3) Destiny Xbox One

 

6 (5) NHL 15 Playstation 3

 

7 (6) NHL 15 Xbox 360

 

8 (10) Minecraft Playstation 3

 

9 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 3

 

10 (7) NHL 15 Xbox One

 

11 (9) Destiny Playstation 3

 

12 (NY) Disney infinity 2.0 Xbox 360

 

13 (8) Destiny Xbox 360

 

14 (13) Minecraft Xbox 360

 

15 (12) The last of us: Remastered Playstation 4

 

16 (16) Diablo III: Reaper of souls pc

 

17 (NY) Disney infinity 2.0 Wii U

 

18 (NY) Theathrythm final fantasy: Curtain call Nintendo 3DS

 

19 (18) Diablo III: Reaper of souls Playstation 4

 

20 (NY) Disney infinity 2.0 Playstation 4


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av media control GfK.