Därför är ”Year walk” helt unikt

CJ Johansson: Svenska kulturarvet lyser igenom

SPELA

Spel brukar sakna nationell identitet.

”Year walk” är det lysande undantaget.

För några år sedan brukade man tala om det svenska spelundret.

Vad man egentligen menade var spelföretag som råkade vara grundade i Sverige. Utvecklare som Digital Illusions, Grin, Starbreeze och Avalanche producerade dyra och tekniskt avancerade spel. De flirtade med Hollywood och branschens största utgivare.

Däremot fanns det inte mycket kulturell identitet i spelen. De såg ut som allting annat på marknaden och kretsade kring samma ämnen. Det enda som skvallrade om skaparnas nationalitet var de svenska svordomar som klottrats på den amerikanska tunnelbanans väggar i ”The darkness”.
 

Vilket kanske inte var så konstigt. Spel har ju, till skillnad från böcker och filmer, sällan någon nationell eller historisk förankring överhuvudtaget. De är strömlinjeformade redan på konceptstadiet för en internationell publik.

Jag har alltid sett det här som ett enormt misslyckande för spelbranschen. Kultur handlar ju om att bredda perspektiven, inte om att förminska dem. Vi har gott om svenska spelutvecklare, men inte en enda av dem har gjort ett spel som handlar om svensk kultur.
 

Det här gör bara ”Year walk” ännu mer unikt.

I svenska folkmyter har utvecklaren Simogo funnit varelser och berättelser som är lika tilldragande som något fantasyspel du nånsin spelat. Det är en värld full av mylingar, irrbloss, bäckahästar, skogsrån och kyrkogrimar. Själva namnet syftar till årsgång, en folktradition där människor begav sig ut på vintervandringar för att få en glimt av vad framtiden bar med sig.

Det är ett stämningsfullt, artistiskt och bitvis sjukt obehagligt spel. Och det berättar någonting om både oss själva och det 1800-talssamhälle som formade det vi lever i idag.

Så många spel har börjat på ett rymdskepp, i ett futuristiskt laboratorium eller på ett krigsfält i Mellanöstern.

Det var på tiden att det kom ett som istället inleddes med en rödmålad stuga i en djup, snötäckt lövskog.

FAKTA

Bäst just nu

Year walk (Ipad/Iphone)

Tomtar och Troll möter bröderna Grimm.

Shadow of memories (PC, Playstation 2)

Ett av de senaste decenniets allra vackraste och mest oförtjänt bortglömda spel.

Carl-Johan Johansson