”Minecraft”-affären en vinstlott – för spelarna

1 av 16
SPELA

Spelvärldens största affär är ett faktum. Microsoft äger ”Minecraft”.

Men inte Markus Persson.

Historien om Markus Persson och hans ”Minecraft” har berättats så många gånger att de flesta av oss kan den utantill vid det här laget.

Men det finns en detalj som nästan alltid blir förbisedd.

Du kan plocka fram valfri bok eller tidningsartikel om Persson och läsa om hur många miljarder ”Minecraft” tjänat in, eller om hur många miljoner fans det har. Men Markus Persson gjorde inte ”Minecraft” för pengarna. Han sa upp sig från sitt jobb på King för att göra vad han själv blev lycklig av.

Härom veckan såldes hans företag, Mojang, till Microsoft för 17,8 miljarder svenska kronor. Microsoft köper inte ett spel – de köper en grundpelare i populärkulturen. Och samtidigt kanske också förstaplatsen i den här generationens konsolkrig.

Vad som varit svårare för många att förstå är varför Persson själv väljer att sälja.

En del av anledningen hittar vi kanske i en kontrovers som ägde rum i början av juni, då Mojang förhindrade att användare sätter upp privata ”Minecraft”-servrar och sedan tar betalt för att folk skulle få spela dem. Persson fick, som företagets galjonsfigur, mycket skit för det här – trots att han hade ganska lite att göra med beslutet.

”Jag har blivit en symbol”, skrev Persson senare. ”Och jag ville aldrig bli en symbol, ansvarig för någonting stort som jag inte förstår, och som jag inte vill arbeta med, som fortsätter att dröja sig kvar.”

Idag gör Persson mer eller mindre samma sak som han en gång gjorde på King: han jobbar på ett spel eftersom det är populärt.

Det finns de som bara ser affären med Microsoft i dollartecken, som påstår att det var miljarderna som fick honom att sälja. Men de glömmer att ”Minecraft” aldrig skapades för att bli världens största spel, eller göra Persson till världens rikaste utvecklare.

Att han nu slutligen lämnar Mojang innebär att spelvärlden är en ikon fattigare. Men kanske också en bra spelutvecklare rikare.

FAKTA

Bäst just nu

Hack ’n’ slash (pc)

Ett ”Zelda” som du kan hacka medan du spelar. Årets fyndigaste titel – i mer än en bemärkelse.

Pathologic (pc)

Världens bästa – och trasigaste – pc-spel är med remake på Kickstarter. In och backa!

Carl-Johan Johansson