Gisela
Jönsson

Kvinnor måste inte gilla samma saker som män

Gisela Jönsson: Varför så viktigt att få tjejer att spela?

OMDEBATTERAT ”Dead island” orsakade en smärre skandal när det framkom att en egenskap i spelet haft arbetsnamnet ”feminist whore”.   OMDEBATTERAT ”Dead island” orsakade en smärre skandal när det framkom att en egenskap i spelet haft arbetsnamnet ”feminist whore”.

Att få tjejer att köpa fler spel är ett högprioriterat projekt för utgivarna.

Frågan är bara vad vi andra har att vinna på det.

Gisela Jönsson.   Gisela Jönsson.

Hur får man tjejer att spela spel? Det är en vanlig fråga som ställts under de snart 25 år som jag ägnat mig åt dator- och tv-spelande. Och med tiden har det blivit tydligare varför.

I lågstadiet delade jag mitt spelintresse med mina tjejkompisar i första hand. Vi var många som spelade och bytte shareware på diskett med varann. I mellanstadiet verkade nåt hända – för mig såg det ut som att tjejer slutade spela. Eftersom jag var en av dem som fortsatte har jag liten insikt i varför.
 

Men det visar sig att det inte bara var en känsla – i en studie från 2005 som undersökte just detta fann man att före årskurs 6 spelade 80 procent av alla barn. Efter årskurs 6 ökade det till 90 procent av killar men sjönk till 40 procent av tjejer.

En poäng som de belyser i studien är vikten av en egen dator, och med den säkrad tillgång till tekniken. En familjegemensam dator upptas ofta av en pappa eller bror. Och där någonstans tycker jag vi har kärnan i problemet, om man ser det i ett större perspektiv. Alla barn bör få samma möjligheter att bekanta sig med och bemästra modern teknik, något spelande kan vara väldigt hjälpsamt med.

För spelutgivare borde det vara desperat intressant att förstå hur man gör spel som skulle sälja till vuxna köpstarka kvinnor. Det är ingen vild gissning att den marknaden är långt ifrån mättad.
 

Men att ”tjejer inte spelar spel” är för resten av samhället ett lika stort och viktigt problem som att ”tjejer inte samlar på frimärken”. Vad är det som säger att tjejer måste göra samma saker som killar?

Med det som framkom häromdagen, där någon kodare till spelet ”Dead island” avslöjats ha gett en färdighet hos en kvinnlig karaktär arbetsnamnet ”feminist whore”, verkar det vettigare att fråga sig varför några tjejer spelar spel över huvud taget. Att lära (manliga) spelutgivare hur de ska få kvinnor att konsumera deras produkter känns i ljuset av detta knappast som ett viktigt feministiskt projekt.


Som spelande kvinna tycker jag förstås att spel är roligt, och jag tror att spel kan vara instrumentalt i att intressera flickor för datorer och teknik i allmänhet. Jag tror även att det bästa sättet att angripa det på är att se vad flickor idag gör med datorer och ta vid där, istället för att se pojkars datoranvändning som måttstocken. Viktigast tror jag är att stödja varje tendens till att skapa själv, inte bara konsumera.

Min lillasyster gillar att spela ”The Sims” och ”Spore” – då är det givetvis bättre att hon får göra det, bygga egna grejer och lära sig surfa på internet efter information om spel hon gillar, istället för att insistera på att ”Halo” är så himla kul. Först när det här tankesättet slagit rot lär vi få fler kvinnliga spelutvecklare och spelare – och som en bieffekt svaret på den fråga som gäckat spelvärlden ända sedan dess födelse.

Gisela Jönsson

Speltoppen

1 (NY) Call of duty: Advanced warfare Playstation 4

 

2 (NY) Call of duty: Advanced warfare Xbox 360

 

3 (NY) Call of duty: Advanced warfare Playstation 3

 

4 (NY) Call of duty: Advanced warfare Xbox One

 

5 (NY) Football manager 2015 pc

 

6 (NY) Call of duty: Advanced warfare pc

 

7 (1) Farming simulator 2015 pc

 

8 (4) Fifa 15 Playstation 4

 

9 (3) Fifa 15 Playstation 3

 

10 (5) Middle-earth: Shadow of Mordor Playstation 4

 

11 (7) Fifa 15 Xbox 360

 

12 (6) Driveclub Playstation 4

 

13 (2) The Sims 4 pc

 

14 (8) Minecraft Playstation 3

 

15 (9) Skylanders: Trap team Wii

 

16 (13) Minecraft Xbox 360

 

17 (17) Just dance 2015 Wii

 

18 (11) Skylanders: Trap team Playstation 3

 

19 (15) NHL 15 Playstation 4

 

20 (19) Destiny Playstation 4


Speltoppen bygger på spelförsäljning inrapporterad från återförsäljare i Sverige och är sammanställd av Media Control GfK.