Spelvärlden måste komma över sina kulturella komplex

Dags att börja inspireras av böcker – istället för filmer

SPELA

Boken är alltid bättre än filmen.

Är därför spelet baserat på boken bättre än spelet baserat på filmen?

I allra högsta grad.

Kristofer Ahlström.
Kristofer Ahlström.

För att vara ett berättande medium är spelen förvånansvärt svaga på just den berättande biten. Vi är så svältfödda på skickligt berättade historier att så fort ett spel med en stark eller nyskapande intrig kliver in på banan så skapar det uppmärksamhet.

Så varför har man inte tidigare ögnat på den litterära världen?

Självklara fördelar

På många sätt är böcker bättre lämpade än filmer att basera spel på: eftersom böcker inte är ett visuellt media så blir jämförelsen mellan versionerna heller inte lika bokstavlig, till skillnad från filmmediet där det är mycket enklare att lägga de båda brevid varandra för en likhetsgranskning. Det gör att tolkningsutrymmet blir större och friare: ”The path” baserades på ”Rödluvan” men eftersom det inte fanns något manus att fjättra spelet vid så kunde de resa något eget på en redan igenkännbar grund.

Spel baserade på böcker har en annan självklar fördel: som spelare har man förkunskap om allt det som omger berättelsen. Alla spel som knoppat av från HP Lovecrafts litterära universum, från ”Shadow of the comet” till ”Dark corners of the earth”, får på köpet flera dimensioner till intrigen och atmosfären.

Tvåvägskommunikation

En omvänd ordning med samma effekt är att spel kan vara inkörsporten till böcker. Sci fi-shootern ”Metro 2033” utgick från Dmitrij Gluchovskij roman med samma namn, och alla de saker och karaktärer som bara nämndes i förbifarten i spelet fick mig att samma dag klicka mig genom ett nät av blå länktrådar för att förstå så mycket som möjligt av alla referenser. Ett spår som självklart slutade vid beställningsknappar för både bokversionen av ”Metro 2033” och ”2034”, uppföljaren som även den kommer att bli spel. När författarna själva, som i Gluchovskijs fall, varit inblandade i att skriva spelet så blir det även mycket mer mångbottnat än den raka plankning som filmlicenser innebär.

Kräver engagemang

Böcker påminner mer om spel än om film i den mån att de slukar dig på samma sätt och de tar upp en stor del av ditt liv under en väldigt lång tid. Intrycket blir starkare och varar längre - en film kan du ignorera och den pågår ändå i bakgrunden, medan böcker och spel kräver, och väcker, ditt engagemang.

Nu gäller det bara för spelbranschen att komma över sitt kulturella komplex och se den likheten också.

FAKTA

Bäst just nu

Dragon Age II (Xbox 360, Playstation 3, PC)

Det är fantastiskt, givetvis, men framförallt är det en påminnelse om att Bioware i år släpper sista delen i ”Mass effect”-trilogin.

Läs recensionen här!

Bulletstorm (Playstation 3, Xbox 360, PC)

I en timme eller två är ”Bulletstorm” den perfekta förströelsen – om man lyckas stänga hörselgångarna för den outhärdliga logementsjargongen.

Läs recensionen här!

Killzone 3 (Playstation 3)

Är det bara jag som jublar över att få lite variation bland alla oxiderade standarddystopiska miljöer?

Läs recensionen här!

Kristofer Ahlström