Krångligt spel med potential

SPELA

Instabilt, buggigt och krångligt. Så kan man sammanfatta norska Funcoms storsatsning på online-rollspel med tusentals spelare samtidigt.

Den färdiga versionen dras med massor av buggar, och det tog mig fyra timmar bara att få spelet att starta. Den automatiska uppdateringsfunktionen måste nämligen uppdateras manuellt innan den, tja, uppdaterar automatiskt.

Högst irriterande.

Spelet är en blandning av Ultima online och Everquest där du samlar erfarenhetspoäng och slåss mot monster i en avlägsen framtid. Klassiskt rollspel med andra ord. Spelet är förvisso snyggare än de andra två och det finns fler färdigheter, fler vapen och större områden att röra sig på. Läcker grafik och genomtänkt upplägg hjälper också till att höja stämningen, men det räcker inte riktigt.

Efter allt besvär vill jag helst bara slänga kartongen i väggen och stänga av datorn. Spelet har, precis som Everquest, stor potential. Men så här krångligt ska det inte behöva vara.

Therese Granlund