Testspela - långt före premiären

Spelmakarna vill ha hjälp att hitta felen

VISIONEN Så här skulle ”Mecha wars” kunna se ut om något år. Men just nu vill spelmakarna finslipa tekniken med hjälp av ett enkelt webbspel. Och du är inbjuden att testlira!
VISIONEN Så här skulle ”Mecha wars” kunna se ut om något år. Men just nu vill spelmakarna finslipa tekniken med hjälp av ett enkelt webbspel. Och du är inbjuden att testlira!
SPELA

Vad sägs om att få testa ett spel ett år innan det finns ute i butik?

Vad sägs om att kunna påverka och skapa spelets innehåll?

Det kallas ”publik betatestning”. Och nu är du inbjuden att göra ”Mecha wars” till ett riktigt coolt lir.

I dag startar kriget på Aftonbladet Spela. Du kan mäta dina krafter och testa ditt eventuella släktskap med Napoleon mot hundratals andra smarta generaler framför datorn.

Det är gratis, du behöver inte ladda ner och installera några filer och det går på ett kick att börja spela.

Fast spelmakarna skulle gärna vilja ha lite hjälp. Tala om vad du gillar och inte gillar. Tala om var det går fel nånstans.

För spelet är långt ifrån klart.

– Jag skulle tippa på att det slutgiltiga spelet kommer nästa vår eller kanske höst, säger Egil Sjölander, vd på spelföretaget Semionetix.

Fräscha ögon

Då ska det ha snyggare och effektfullare 3D-grafik – men framför allt vara mer utmanande och roligt. Med spelarnas hjälp. Fräscha ögon när spelmakarna har snöat in framför datorn.

– Om man testar inom företaget är det ju risk att man tar saker och ting för givet. Här kan vi ju komma i kontakt med verkligheten, få höra med en gång av spelarna vad de tycker.

Men lyssnar ni på dem?

– Oh ja, absolut. Det är ju spelaren som är vår kund – och ”kunden har ju alltid rätt”.

I ”Mecha wars” hamnar du mitt i ett evigt krig i en oändligt stor värld. Du drabbar samman med andra generaler på slagfältet. Det blir aldrig någon ensam vinnare kvar, men egot får sitt genom hiscore-listor: vem gör smartaste draget, vem har flest trupper, vem har kämpat längst?

Det handlar om så kallad turbaserad strategi – till skillnad från de senaste årens pågående action i spel som ”Command & conquer”. Enligt Egil Sjölander är det en gammal klassisk spelform med alldeles speciell charm.

– Det blir lite som schack, att kunna sitta och tänka ett tag. Mer strategi och mindre slump och kaos.

Bygg 75 000 olika fordon

Spelaren blir dessutom ingenjör. Det går inte att kriga utan effektiva vapen – som du uppfinner själv. Genom att kombinera ihop olika delar som kanoner, pansar och drivhjul går det att skapa över 75 000 olika fordon.

Så – dra på dig hjälmen och dra ut på fälttåg.

Men glöm inte att trycka på knappen ”buggrapport” och klaga eller tipsa.

Eller – ja – bara för att skryta om hur skicklig du är...

Felsökning och finjustering

Henrik Rudin