Här är fem års storspel

Succéerna som lever än – och flopparna som försvann

1 av 2
Halo.
SPELA

Över 1 500 recensioner. Nära 100 000 spelbetyg från er läsare. Under snart fem år har Aftonbladets spelredaktion lirat allt som är värt att lira.

Nu är det dags för en återblick. De största succéerna, de största flopparna. Spelen som håller än – och spelen som försvann.

Henrik Rudin gör en dykning ner i arkivet och påminner om vad Aftonbladet skrev vid de största spelpremiärerna. Men hur gick det sen?

Action

Halo

XBOX

(2002)

Då: ”’Halo’ är en ren stjärnsmäll – och en hejdundrande premiärtitel till Xbox”.

Nu: onekligen ett av förra årets allra bästa spel. ”Halo” är inte nyskapande , däremot tar det alla ingredienser som gör ett actionspel bra och kombinerar dem till en hisnande upplevelse - och speciellt ljud och musik imponerar.

Läs recensionen

Daikatana

PC

(2000)

Då: ”Om det hade kommit när det egentligen skulle, hade ’Daikatana’ varit ett toppenspel. Nu känns det mest bara mossigt. Och ett knappt godkänt får det bli”.

Nu: Så rätt. ”Quake”-medskaparen John Romero fick fria händer och många miljoner att leka med. Efter mer än tre års förseningar hade branschens gullgosse förverkat sitt förtroendekapital, spelarna tröttnat på att vänta – och ’Daikatana’ var ett fattigt lir som försvann direkt.

Läs recensionen

Quake III arena

PC

(1999)

Då: ”Jag satsar på ’Quake’ eftersom spelet har kvar den opolerade charm och snabbhet som har gjort det så populärt på nätet”.

Nu: nog valde elitspelarna fortfarande ”Quake”, men utmanaren ”Unreal tournament” kändes efter hand vitalare och skojigare för de flesta spelare. Största skrällen var att ingen av dem blev kung på nätet – det blev ju som bekant ”Counterstrike”.

Läs recensionen

Välj genre:

Henrik Rudin