Datastudenter blev spelkungar

I går avgjordes KTH Game Awards – spela vinnarbidragen

SPELA

70 studenter. 25 lag. Med 25 idéer om häftiga spel.

I går avgjordes KTH Game awards i Stockholm.

Vinnare: ”Xazzon”. En gammal actionklassiker i 3D-version med dunkande technomusik.

VILKA LIRARE Datastudenterna John Lundin, Adam Blomberg och Viktor Lundström tog hem KTH Game Awards med sitt spel ”Xazzon”.
VILKA LIRARE Datastudenterna John Lundin, Adam Blomberg och Viktor Lundström tog hem KTH Game Awards med sitt spel ”Xazzon”.

De senaste månaderna har inte varit någon lek för Viktor Lundström, 22, Adam Blomberg, 23 och John Lundin, 32.

Trots att nästan all tid gått åt till spel.

– Det svåra var att få ett spel som verkligen var roligt att spela, säger Viktor Lundström.

De lyckades.

”Xazzon” tog i går hem förstaplatsen på Game Awards på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Förutom äran: 20 000 kronor.

Sedan i höstas har 70 studenter filat på sina spelkoncept. De har fått inspiration och tips på träffar med svenska spelutvecklare.

– Det är ju lite av ett hantverk, mycket trixande, säger Adam Blomberg i ”Xazzon”-teamet.

Designskiss – och demoversion

14 lag nådde ända fram. De levererade dokument över speldesignen och slutligen ett demo, som en skiss med mer eller mindre klar datorkod och grafik som visualiserar spelet.

– Resultatet var över förväntan. Det är ju studenter som pluggar och har bra betyg och gör det här på fritiden, säger Yashar Moradbakhti, projektledare för Game Awards och själv KTH-student.

Lagens bidrag bedömdes av en jury från KTH och spelutvecklarna Starbreeze och Digital Illusions. Det sistnämnda företaget gör just nu världssuccé med actionspelet ”Battlefield 1942”.

Så vad är målet med Game Awards? Att priset ska öppna väg in i spelföretagen för vinnarna?

– Antingen det eller ännu hellre starta ett eget företag. Ett nytt Digital Illusions varje år, det är så vi vill ha det, säger Yashar Moradbakhti.

”Xazzon”-teamet är inte helt överens om att satsa på spel. Visst var det kul med fria händer att realisera sin egen spelidé i allt från programmering till grafik och musik. Men?

– I den riktiga spelindustrin är ju inte jobbet lika skiftande. Där specialiserar man sig ju på olika delar av spelet, säger John Lundin.

Det avskräcker i alla fall inte Viktor Lundström.

– Jag tänker definitivt jobba som spelprogrammerare. Det känner jag mer och mer.

Testa vinnarbidragen själv!

”Xazzon”.
”Xazzon”.
”Domination”.
”Domination”.
”Tank room”.
”Tank room”.

Henrik Rudin