Wario – sämre kopia av Mario

1 av 2
SPELA

I samband med att Nintendo firade 100 miljoner sålda ”Super Mario”-spel, började de fundera på om deras superstjärna kanske var lite väl genomtrevlig och präktig, på gränsen till töntig. Så de skapade Wario, den ultimata antihjälten.

Det här var 1993 och sedan dess har Wario varit allt Mario inte är. På gott och ont. Som karaktär kan Wario vara otroligt underhållande, framför allt tack vare hans odrägligt självgoda attityd. Men de spel han har huvudrollen i känns alldeles för ofta som sämre kopior av Marios. Och "Wario world" är tyvärr inget undantag.

Spelet kretsar kring girige Warios eviga jakt på rikedom, och bara genom att samla tillräckligt många juveler kan han öppna dörren till varje banas slutgiltiga fiende. Konceptet är välbekant och de bästa delarna av spelet skulle faktiskt kunna vara hämtade direkt ur ”Super Mario sunshine”. Men mest känns ”Wario world” som en begränsad version av Marios senaste plattformsäventyr – med sämre kontroll, mindre variation och tråkigare banor.

Tobias Bjarneby