Mer film än ett spännande spel

1 av 2
SPELA

Jag som har lirat sedan begynnelsens grälla blockgrafik och blippblopp-ljud kan känna en viss ”wow”-känsla inför ”Rise to honour”. Efter ”Sagan om ringen”-spelen och senaste ”Bond”-titeln är det nästa hisnande bevis på hur stor spelbranschen har blivit.

Här har vi Hong Kong-actionstjärnan Jet Li i den digitala huvudrollen – i ett spel som är just ett originalspel och inte gjort efter någon film. Det har en alldeles grymt stilsäker story, och har så tajt tempo att hade vi spolat fram tiden några år till lite bättre grafik hade vi kollat på film.

För så välgjort är det.

Men det är finns ett stort problem: ”Rise to honour” är inget hållbart spel.

I fightingscenerna sparkar och nävar Jet Li med styrspaken åt det håll man drar. Innovativt, men simpelt, och som i de flesta andra ”beat ’em up”-spel är styrresponsen luddig.

Därefter drar Jet Li dubbla pickadoller. Spring och meja och ducka bakom lådor. Simpelt, återigen.

Då och då kommer någon jaktscen där Jet Li kutar ifrån kulorna och – hopp – över en låda eller – upp – på en stege med samma knapptryckning. Förolämpande simpelt.

”Rise to honour” är intressant – men något är snett fel när nästa våg av skurkar hoppar fram och jag inte tänker ”kom an då” utan ”näää, inte ännu fler”.

Henrik Rudin